Publicerad 14 november 2012 Av I Gå och se! Med 2710 Visningar

Hanns Karlewski på Konstakademin

Någon som minns Mannen som gör vad som faller honom in, tecknaren OA:s (pseudonym för Oskar Andersson) legendariska pantomimserie? I de stumma stripparna följer huvudpersonen sina impulser, utan att besväras vare sig av omgivningens konventioner eller naturlagarna. Frågan är om inte Hanns Karlewski är skulptören som gör vad som faller honom in. Åtminstone är det intrycket man får när man vandrar genom hans retrospektiva utställning på Konstakademien, där det görs nedslag i fem decenniers konstnärlig praktik.

För Hanns Karlewski är skulpturen inget självändamål. Han har inga tradition att försvara, ingen estetik att placera på piedestal. Skulpturkonsten är för honom snarare ett sätt att utforska världen och människan, och den processen tar honom till positioner som ibland överraskar. I sina offentliga arbeten kan Karlewski flörta med minimalismen, bara för att i andra verk ta avstamp i den samhällskritiska installationskonsten. Han rör sig lätt och ledigt mellan olika genrer och uttryck, hela tiden med en uppenbar skaparglädje, som när han använder små människoskulptur i olika poser för att förfärdiga en animation à la Muybridges fotografiska rörelsestudier.

Men det finns en allvarlig sida av konstnärskap också. På sin tid som konstkritiker knuten till Dagens Nyheter skrev Jan Håfström inkännande – och uppskattande – om Hanns Karlewskis verk (en av texterna finns åtgiven i den bok som ges ut i samband med utställningen). Och visst finns det en immateriell gemenskap mellan Håfström och Karlewski som utgår från deras djupa humanism. I den klassiska skulpturkonsten är människan för det mesta identisk med kroppen, men hos både Håfström och Karlewski är kroppen framför allt själens boning. De kistlika objekt som visas i Hanns Karlewskis utställning är höljen, liksom kroppen är själens kostym. När utanverket försvinner finns minnet och känslan av förlust kvar. Det är inte så fasligt ofta man stöter på konstverk – och konstnärskap – som med samma klarhet står upp till försvar för människovärdet.

Adress: Fredsgatan 12, Stockholm
Utställnngen pågår under perioden 10/11 – 9/12

Anders Olofsson (text och foto)

Jag är Konstens grundare. Min bakgrund är brokig, och omfattar allt från IT-konsulting till konstkritik. Jag överlämnade redaktörskapet till Magnus Bons i september 2015 och slutade skriva som kritiker. Numera hittar man mig på Statens Konstråd.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.