<

Publicerad 25 januari 2017 Av I Gå och se! Med 4399 Visningar

Gunnar Smoliansky på Gallery Steinsland Berliner

Gunnar Smolianskys svartvita fotografier hänger relativt lågt på galleriets väggar och bildar en tät fris. Raden av bilder hör ihop tematiskt och vi ser utsnitt av husfasader och busksnår med pinnar och grenar. Närbilder av natur och kultur. Observerade, infångade och avbilade med en särskild blick för det övergivna.

Smolianskys bilder är motsatsen till sensationella eller dramatiska. Platserna som fotografierna dokumenterar befinner sig utanför de större händelserna, vid sidan av aktivitetsflödet. De är bortglömda, förbisedda. Tiden avstannad. Fasaderna och snåren framstår som nedsänkta i en trögflytande alldaglighet, men också med en alldeles speciell laddning. Smolianskys bilder är märkligt udda, närmast exotiska. Så här har vi aldrig sett dessa platser förut, trots att vi går förbi dem varje dag.

Husen med sina tomma fönster blinkar till oss likt ansikten. Smoliansky fångar dem alltid på gatunivå, en inte oviktig detalj. Där befinner sig också den bortslängda tidningen, klänningen och den runda vattenpölen. Detta är motiv som uppstod där och då. Oavsiktliga stilleben. Fotografier tagna när Smoliansky är ute och går. Promenadbilder, som också var en utställningstitel 1986. I rörelse stiger andra tankar upp till ytan än vid stillasittande. Saker utkristalliseras. En når insikter som kan gestaltas genom solljusets grafiska slagskuggor. Ett slags teckningar av ljus och mörker.

Att vi kan uppfatta Smolianskys motiv som främmande, intensifierade, förmodar jag beror på hans osvikliga förmåga att beskära sina motiv. Hur han väljer sina utsnitt genom att koncentrera på det väsentliga och skala bort det som inte behövs. Allt som skulle störa bildens balans är frånvarande. I Smolianskys fotografier finns en absolut jämvikt mellan ytor och strukturer, men också den nödvändiga avvikelsen som skapar spänning. Det handlar om en mänsklig exakthet. Om en erfarenhet som du ser, som du känner med ögat.

Magnus Bons

Foto: Gunnar Smoliansky, Galleri Steinsland Berliner, Bondegatan 70. Utställningen pågår 13 januari – 4 februari 2017

Jag är Konstens redaktör från augusti 2015. Förutom på Konsten skriver jag i Konstperspektiv och Fotografisk tidskrift, samt för KUNSTforum (Norge) och Arterritory (Lettland).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Och så var det en gåta att lösa... *