Publicerad 18 juni 2018 Av I Gå och se! Med 384 Visningar

Gudrun Åhlberg i Gävle

Den retrospektiva utställningen med Gudrun Åhlbergs konst på Länsmuseet i Gävle är resultatet av en donation från dödsboet. Gouacherna och oljemålningarna från fyrtio- och femtiotalet präglas av en ödesdiger och olycksbådande efterkrigsstämning. Växt-, djur- och människovärldar blandas samman och befruktar varandra. Ödsliga månlandskap befolkas av människor med fågelhuvud.  Utsatta kvinnokroppar skildras med uppsprättade bröstkorgar och med handfat och klockor som huvuden (man kan komma att tänka på den brittiska punkkonstnären Linder Sterlings mediekritiska bilder av solbrända kvinnokroppar med strykjärn som huvud).

På 1970-, 80- och 90-talet gör Åhlberg collage som består av urklipp från kommersiella tidskrifter av dyrare sort. Kvinnokropparna dominerar fortfarande, men formerna blir mjukare och bildspråket mer informellt symboliskt. En omisskännlig sjuttiotalsestetik a la veckotidning kan smyga sig in i bilderna och resultatet blir då tidstypiskt. Solbrända kvinnokroppar läggs samman till bergskedjor och ökenlandskap. ”Skarvarna syns inte” som det brukar heta när man diskuterar collageteknik. Collagen innehåller också texter, såsom: ”Vad händer härnäst? Hela berget spricker av skratt”. Textinslagen ger ytterligare en dimension till verken men framstår ibland som infall.

Gudrun Åhlberg var den enda kvinnliga medlemmen i Imaginisterna, en grupp konstnärer som inspirerades av surrealismen, var baserad i Malmö och Stockholm och hade medlemmar som Max Walter Svanberg, CO Hultén och Gösta Kriland. När Åhlbergs äktenskap med Kriland upphörde, bjöds hon inte längre in till gruppens utställningar. Verken i utställningen spänner över åren 1947-2002 men domineras av collage från 1980- och 90-talet på grund av donationens utformning. Trots de svagare verken framstår utställningen som en viktig presentation av ett konstnärskap som inte uppmärksammats nog. Måleriet från fyrtio- och femtiotalet står ut. Åhlbergs dystopiska efterkrigsmodernism är våldsam, obönhörlig och uppfriskande, och mäter sig väl med det bästa inom den svenska efterkrigssurrealismen.

Björn Larsson

Foto: Länsmuseet Gävleborg, Södra Strandgatan 20, Gävle. Utställningen pågår 2 juni – 12 augusti 2018

Redaktionen står som författare av osignerat material och av texter som inte författats av en av Konsten.net:s ordinarie skribenter.

Kommentera

Kommentarer granskas av redaktionen före publicering. E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.