Publicerad 03 augusti 2008 Av I Konstkommentarer Med 1266 Visningar

Google på pottkanten

hacktivism_googleDen Österrikiska konstnärsduon Ubermorgen.com, som består av konstnärerna Lizvlx och Hans Bernhard, avslutade under våren 2008 sin trilogi EKMRZ, med att ge sig på ännu en av näthandelns giganter. Det var i december 2005 som Ubermorgen.com lanserade sitt första projekt i trilogin: ”GWEI – Google Will Eat Itself”. Google är inte bara en sökmotor, utan även ett e-handelsimperium när det gäller annonser med tjänster som Adwords och AdSense. Den sistnämnda gör det möjligt för vem som helst att visa reklam på sin hemsida och tjäna pengar när en besökare klickar på reklamen.

Det Ubermorgen.com gjorde vara att de skapade ett antal konton och satte upp dolda hemsidor där reklamen visades. När någon besökte t.ex. Ubermorgen.com hemsida så startades ett program, en så kallad robot som automatiskt klickade sig igenom webbreklamen på de dolda hemsidorna och alstrade på så sätt inkomster. För pengarna som Ubermorgen.com tjänade på AdSense köpte de i sin tur aktier i Google. På så sätt tänkte de sig underminera Googles affärsidé, för med tiden skulle mikrobetalningarna som utbetaldes för varje annonsklick växa och blir till stora summor vilket innebar att Ubermorgen.com skulle äga fler och fler andelar av Google och slutligen ta över hela företaget, åtminstone i teorin. I praktiken skulle det ta runt 23 miljoner år innan Ubermorgen.com ägde hela Google, men idén fungerade, för Google upptäckte naturligtvis projektet och hotade med juridiska åtgärder eftersom det inte är tillåtet att använda robotar för att klicka på reklamen.

Det andra projektet i trilogin ”Amazon Noir – The Big Book Crime” som lanserades november 2006 ledde också till rättsligt efterspel. Amazon, som idag är en av de största bokhandlarna på nätet, har en tjänst som gör det möjligt för besökarna att söka i böckerna. Genom avtal med förlagen har Amazon tillgång till runt en kvarts miljon böcker i digitalt format. När besökaren söker efter nyckelord får man upp bilder av några sidor ur boken där nyckelorden finns (att det är bilder och inte texter beror på copyrightlagar). Ubermorgen.com skapade ett avancerat program, en robot, som automatiskt frågade efter alla boksidorna i en bok och sedan sammanställde alla bilderna till en hel digital bok som vem som helst kunde ladda ner. Man ”stal” helt enkelt den digitala boken från Amazons databas genom att hämta en sida i taget från deras söktjänst. Amazon upptäckte naturligtvis detta och hotade med stämning, vilket kanske var tur, för det hade knappast blivit något intressant konstverk annars. En intensiv mediedebatt mellan Amazon och Ubermorgen.com följde och en hel del juridiska vändor, men Amazon gav slutligen upp och köpte istället teknologin av Ubermorgen.com före en hemlig summa. Vid det laget hade förstås konstnärerna redan nått sitt mål med att ifrågasätta immateriella rättigheter och copyrightlagarna, och man hade ännu en gång lyckas ställa en av e-handelns giganter mot väggen.

hacktivism_ebayDet sista verket i trilogin EKMRZ presenterades nu i våras och den här gången var det företaget eBay som var i fokus. eBay är en stor internationell auktionssajt som gör det möjligt för privatpersoner att sälja i princip vad som helst till vem som helst runt om i världen. ”The Sound of eBay” är ett verk där man matar in användarnamnet på sig själv eller någon annan som har ett eBay-konto. Precis som i fallet med Google och Amazon använder sig Ubermorgen.com i ”The Sound of eBay” av en robot som samlar in information om användaren från eBays databas. Informationen omvandlas sedan till en låt som man kan ladda ner och lyssna på. Låten presenteras även i vad som kallas för ”teletext porn style”, dvs. bilder på nakna kvinnor gjorda med samma färger och upplösning som används när man skapar annonser avsedda för text-TV. Ubermorgen.com anger att eBay har drygt en halv miljon användare vilket enligt dem skulle kunna omvandlas till runt 1.3 miljoner sånger.

Under medeltiden pratade man om sfärernas musik som var den harmoniska musik som alstrades när världsrymden rörde sig i sina kretsar. Idag är det snarare pengatransaktioner i cyberrymden som får världsekonomin att rotera och konstnärer som Ubermorgen.com som skapar musiken till denna nya världsordning. Trots att IT-bubblan brast i början av 2000-talet har e-handeln återhämtat sig snabbt, och ökat sin omsättning för varje år. Amazon, Google och eBay är de tre stora e-handelsgiganterna vars varumärken är värderade till flera miljarder kronor. Inget av företagen säljer egentligen några egna produkter utan man säljer tjänster och gränssnitt som kopplar samman köpare och säljare. Genom att utnyttja företagens databaser skapar Ubermorgen.com själva en slags metaprodukter som digitala böcker, musik och aktier och undergräver på så sätt företagens affärsidé.

The EKMRZ trilogi är ett exempel på det som brukas kallas för hacktivism, aktioner på Internet där man använder sig av lagliga tekniska hjälpmedel för att utföra sabotage eller aktioner mot stora företag eller institutioner på nätet. Metoderna som hacktivisterna använder sig av kan bestå av informationsstöld, parodier på hemsidor och varumärken eller att förhindra användaren att nå en speciell hemsida. De finns inget kommersiellt syfte med hacktivism, men ofta politiska. I Ubermorgen.com:s fall sker aktionerna i det öppna och ofta med en intensiv mediebevakning och debatt som följd. För Ubermorgen.com är aktionerna ofta ett experiment hur långt man kan gå när det gäller att tänja på copyrightlagarna och hur långt yttrandefriheten egentligen sträcker sig, för som de själva säger: ibland måste man utmana nuvarande lagar för att kunna uppdatera och förbättra nuvarande lagsystem.

Länkar:
GWEI – Google Will Eat Itselfhttp://gwei.org/
Amazon Noir – The Big Book Crimehttp://www.amazon-noir.com/
The Sound of eBay (2008)http://www.sound-of-ebay.com/100.php
Ubermorgen.com:s hemsidahttp://www.ubermorgen.com/

2008-08-03 Mathias Jansson (text), Internet (foto)

Mathias Jansson konstkritiker med inriktning mot New Media Art, främst Game Art och net.art. Har tidigare skrivit för bl a för Konstperspektiv och Computer Sweden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.