Publicerad 12 maj 2017 Av I Gå och se! Med 4528 Visningar

Gerard Byrne på Moderna Museet

Efter att ha vandrat igenom det fina urvalet av 1800-talsfotografier från Moderna museets digra fotosamling i utställningen ”Skrivet i ljus – de första fotograferna” är det både uppfriskande och för helhetsintrycket givande att ställa sig framför den irländska konstnären Gerard Byrnes tungvrickande filminstallation ”Jielemeguvvie guvvie sjisjnjeli – film i en bild”, som utgör samtida pendang och syskonutställning.

Byrne låter långsamt en kamera panorera genom de miljöer som står uppställda i dioramorna på Biologiska museet på Djurgården. I en skön glidande rörelse får det nedläggningshotade museet från 1893 ett milt sagt effektivt försvarstal. Kameran stannar till på malätna, dammiga djur och vilar då och då något ögonblick i Bruno Liljefors kärleksfullt utförda fondmålningar. Kamerans blick, skulle man kunna påstå, bejakar Biologiskas bedagade charm, och att beröva oss museet blir ett brott i paritet med att, tja, radera Oscar Wilde ur litteraturhistorien. Det bör helt enkelt inte ske.

Den stillastående safarin ackompanjeras av ett tjattrande ljudlandskap som är hopklippt av autentiska läten från olika ljudbanker. Det är möjligen inte dåligt, men eftersom jag råkar se utställningen innan all teknik har satt sig får jag av en händelse först se en ljudlös version, som är långt mer majestätisk än den ljudsatta. Men det är egentligen inte en väsentlig anmärkning.

Byrnes verk är intagande och mötet med ”Skrivet i Ljus” faktiskt på gränsen till briljant. De två utställningarna korsbefruktar varandra. Effekten blir i sammanhanget verkligen någonting av en penetration i de 1800-talssinnen vi nyss har sett både framför och bakom kameran. Från Nils Strindbergs ödesmättade isbjörnsjakt under Andréexpeditionen till djur som stoppades upp av Strindbergs samtid. Ett litet steg för en museibesökare, ett jättekliv förbi ett 1900-tal som får en ganska nära historia att verka avlägsen.

Sebastian Johans

Foto: © Gerard Byrne. Courtesy of Gerard Byrne & Galerie Nordenhake Stockholm. Moderna Museet, Skeppsholmen. Utställningen pågår 8 april – 3 september 2017

Frilansande konst- och litteraturkritiker. Gav 2014 ut boken Puss & dra åt helvete!, om åtta finländska konstnärskap.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Och så var det en gåta att lösa... *