Publicerad 27 februari 2014 Av I Gå och se! Med 2101 Visningar

Elisabeth Frieberg på NAU Gallery

Skrmavbild 2014-02-18 kl. 10.52.18_oHur ofta ser man ett verk som förmår sträcka sig utanför rummet? Som fyller utställningsplatsen med en påtaglig närvaro och rör sig bortom sitt eget rumsliga yttrande? Hur ofta möter vi ett måleri som förmår lägga något till diskussionen om dess existens? Elisabeth Friebergs installation ”Dawn, Naten” lyckas med detta. Ett femtiotal enfärgade träskivor i olika storlekar är utplacerade i det avlånga rummet. De ligger på golvet en aning upphöjda, liksom svävande. Den ena efter den andra följer delarna rummets riktning på väg allt längre in i sitt eget tillstånd. Samtidigt stillastående och i rörelse. Träets matta ytor glänser. I några skivor bleknar färgen och drar sig in i materialet, medan den i andra stiger och öppnar nya rum. Målningarna speglar omväxlande himmel och dy.

Skivorna buktar skeva efter att ha dragits efter en båt över vattenytan i en sjö. Aktionen ägde rum under gryningen en sommarmorgon, och i galleriet kan man ta del av dokumentationen i ett par båtfotöljer som monterats på ett podium. Friebergs installation ”Dawn, Naten” undersöker på ett mycket direkt sätt förhållandet mellan bild och verklighet. Den är genomförd med en kraftfull omedelbarhet, som samtidigt är mångbottnad och med en skruvad spiritualitet. Verket utgör en fortsättning av hennes intresse för landskapsmåleri, för hur färgerna i världen kan överföras och fixeras i andra situationer. Träskivornas olika nyanser kan läsas som representationer av ljusets strålar. Men uppdelade blir de förtätade färgkropparna till något annat.

Friebergs installation kännetecknas av en redovisande klarhet, där skivornas hål har använts både för att binda ihop dem under aktionen och som upphängning i gallerirummet. Detta pragmatiska drag spelar mot projektets mer stämningsfulla underströmmar. ”Dawn, Naten” kombinerar ett torrt och närmast anspråkslöst måleri med ett passionerat konceptuellt genomförande. Det är lika tilltalande som verkningsfullt.

Adress: Hudiksvallsgatan 4 B, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 13/2 – 15/3

Magnus Bons (text), NAU Gallery (foto)

Jag är Konstens redaktör från augusti 2015. Förutom på Konsten skriver jag i Konstperspektiv och Fotografisk tidskrift, samt för KUNSTforum (Norge) och Arterritory (Lettland).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Och så var det en gåta att lösa... *