Publicerad 26 november 2019 Av I Gå och se! Med 351 Visningar

Bridget Riley på Hayward Gallery

Bridget Riley, Cataract 3, 1967 © Bridget Riley 2019

Hur många konstnärer har förmågan att skapa färger och former som är så slagkraftiga att de definierar en stil inom mode och designvärlden? Inte många, men Bridget Riley är en av dem. När den ”OP-mönstrade” målningen Current ställdes ut på MoMA 1964 slog det nyskapande formspråket ner som en bomb i New Yorks designvärld. När konstnären besökte New York för att se utställningen, upptäckte hon till sin förskräckelse att en butikskedja hade börjat använda Current i sin franchise-kollektion, och att mönstret var synligt i skyltfönster över hela stan.

Än idag är det lätt att förstå varför hennes målningar från 60-talet fick en sådan genomslagskraft. De optiska effekterna är halsbrytande. Mönstren och formerna studsar och stöts mot varandra så att målningarnas motiv nästan inte går att få syn på. Ibland blir det nästan mer ”lura ögat”-experiment än måleri. Och så har de fortsatt genom decennierna.

Den retrospektiva utställningen på Hayward Gallery visar verk ur ett sextioårigt arbetsliv som präglas av djärva form- och färgexperiment, vilka varvas med omtag och återgångar till tidigare koncept. De svala och sparsmakade disc-målningarna som Riley började arbeta med 2014 är ett exempel på ett sådant omtag. Här återgår Riley till den tredelade färgskala bestående av sekundärfärgarna violett, orange och grönt som hon arbetade med i början. Själv är jag böjd att se de nedtonade, sparsmakade målningarna som ett exempel på hur äldre konstnärer, ibland, i den senare delen av sin karriär hittar fram till ett moget koncentrat av sina bästa idéer.  

Bridget Riley, Copy after ‘Le Pont de Courbevoie’ by Georges Seurat, 1959 © Bridget Riley 2019

Kanske är det ändå i avdelningen med skisser och tidiga verk man stannar längst. I unga år studerade Riley hur Georges Seurat utvecklade sin pointillism i det sena 1800-talet, alltså hur prickar av komplementfärger kan placeras bredvid varandra så att färgerna blandas optiskt i betraktarens öga istället för mekaniskt på duken. Erfarenheterna från dessa undersökningar har följt Riley genom hela konstnärskapet. I denna avdelning man också se de verk som Riley har målat själv. Annars är det sedan länge assistenter som utför målningarna. Flera av dem är svenskar.

Bridget Riley är en institution i brittisk konst. Åttioåtta år ung besöker hon ofta utställningen på Hayward Gallery, och stannar då gärna hela dagen och diskuterar målningarnas teknik och tillverkningsmetoder med besökarna. Dock aldrig verkens ”innebörd” eller ”mening”.

Björn Larsson

Hayward Gallery, Southbank Centre, London. Utställningen pågår 23 oktober 2019 – 26 januari 2020 (Foto överst: Tim Nighswander. Bridget Riley, Rajasthan, 2012 © Bridget Riley 2019. Courtesy David Zwirner)

Björn Larsson är konstnär, författare, konstkritiker och redaktör för tidskriften Hjärnstorm.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.