Publicerad 28 april 2013 Av I Gå och se! Med 1998 Visningar

“Awaiting Immanence” på Igeldammsgatan

FaldbakkenEn av höjdpunkterna från gallerisäsongen förra våren var Sirous Namazis lutande butikshylla på Nordenhake. Skulpturen var fylld med verkliga varor från en livsmedelsaffär och utsatte betraktaren för en förflyttning som både var överraskande och märklig. Något av samma förbryllande direkta enkelhet har den norske konstnären Matias Faldbakkens ”Mail Box Cut” (2013), en fristående rad av postboxar som konstnären har skurit ett snitt rakt genom (bilden). Verket ingår i samlingsutställningen ”Awaiting Immanence”, som visas i en utrymd industrilokal på Kungsholmen. Konsthandlaren och samlaren Carl Kostyál, verksam även i London, ligger bakom initiativet som curerats av norrmannen Peter J. Amdam.

Vi ser just nu en tendens bland gallerierna att söka sig utanför sina etablerade lokaler; Crystals verksamhet i ett P-hus i höstas och några galleriers gemensamma visning i en nedlagd banklokal under förra Market är bara ett par exempel. Kostyál planerar ytterligare utställningar i den luftiga och lagom ruffiga lokalen.

Konstnärerna som ingår i ”Awaiting Immanence” utgör, enligt uppgift, ett kompisgäng och förutom flera norrmän visas verk av systrarna Hanna och Klara Lidén. Den sistnämnda deltar med ett verk med samma monumentalitet som Faldbakkens. Och som ändå är intimt. Hon har baxat in en stor annonspelare i utställningen, med ett element inuti, som en sorts hyllning till en person som sägs bo i en liknande pelare ute på stan.

Närvaron och närheten till en yttre verklighet är genomgående för konsten härinne. Man vill lösa upp gränsen mellan begreppen – än en gång. Men jag tycker att utställningen lyckas föra ny energi till en diskussion som pågått åtminstone i ett halvsekel. Claes Oldenburgs anti-manifest ”I am for an art” (läs texten på nätet) från 1961 framstår som en inspirationskälla. Reklamaffischerna på Klara Lidéns annonspelare är lika vita och tomma – tömda – som hennes ”Poster Paintings”, som nu ingår i Modernas samling. Deras naturliga relation med Fredrik Vaerslevs vita spraymålade monokromer strax intill, är bara en av flera i denna både strama och expanderande utställning. Vaerslevs målningar lutar ut från väggen likt markiser, och kunde (nästan) lika gärna hängt på byggnadens utsida.

Adress: Igeldammsgatan 22 A, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 19/4 – 19/5

Magnus Bons (text och foto)

Jag är Konstens redaktör sedan augusti 2015. Förutom på Konsten.net skriver jag i Dagens Nyheter, Konstperspektiv och Fotografisk tidskrift, samt för KUNSTforum (Norge).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.