Våren 2009 hade Clay Ketter en retrospektiv separatutställning på Moderna Museet, ett bevis så gott som något på hans cred i konstvärldens innersta krets. Nu ställer han ut separat på Wetterling Gallery, ett galleri som brukar ha god näsa för konstnärers kommersiella värde. Så Clay Ketter kan bocka för en seger i affärsvärlden också, ett resultat av målmedvetet konstnärligt arbete. Visserligen måste jag erkänna att jag gillade Ketters verk bättre förr om åren, när de hade en råhet och ruffighet som kändes ända ner i tårna. En machokonst med ett stråk av känslighet. Nu ser det annorlunda ut.
De nya verken är betydligt mer välpolerade, och samtidigt inte lika engagerande. Ketter har gått från att ställa ut verk baserade på autentiska byggnadsdelar till att använda dockskåp som grundmaterial, vilket tagit detaljrikedomen och finishen till ett högre plan men i förbifarten punkterat en del av nerven i verken. Faktum är att han numera lyckas bättre i en genre han är nykomling i och dessutom har ett helt koppel konkurrenter, nämligen fotografiet. Flygfotona från rivningstomterna i orkanen Katrinas spår berör i sin grymma saklighet, och här behövs inga muskulösa visuella åthävor eller materiell autenticitet för att man skall fatta vad det handlar om. Verkligheten överträffar dikten. I utställningen visar även Clay Ketter montage av satellitfoton av amerikanska s.k. gated communities. Vackert och kusligt på en och samma gång.
Adress: Kungsträdgården 3
Utställningen pågår under perioden 8/10 – 13/11
Anders Olofsson (text), Wetterling Gallery (foto)