Ernst Billgren har ett utan tvekan ett komplext konstnärskap bakom sig. Som konceptkonstnär leker han ständigt med sin identitet, sin publik och sina kollegor. Nå, vem är det då vi möter på Bohman Gallery? Knappast den konstnär som provar på allt inom konst- och kultursverige. Billgren har förklarat att han gladeligen misslyckats med de flesta av sina äventyr. Detta är sannerligen en form av estetik av imponeras av. Misslyckanden blottar människan och visar en sårbarhet eller skörhet som kräver mod att visa upp.
Vad händer då med Ernst Billgren när han blir Wilhelm von Kröckert? Kommer det nya köpare, är det mer intressant att äga en Kröckert än en Billgren? Finns det en övergångsperiod så att säga? Eller snarare, är Kröckert ett ett tillfälligt eller beständigt konstprojekt? Det återstår att se. Men även om måleriet har förändrats obefintligt och mediehypen verkar utebli så är det alltid roligt med konstnärer som i alla fall försöker utveckla sin yrkesroll. Oavsett hur länge detta pågår och vad Kröckerts varumärke kommer att fyllas med, så kommer Ernst Billgren med all säkerhet att vinna på denna transformation.
Trots alla skepnader är måleriet Billgrens första språk och en trogen publik kommer utan tvekan att hitta till galleriet och beundra de narrativa och dekorativa verken. Den som känner Billgrens tidigare målningar kommer knappast att få några större överraskningar. Litet pastelliga romantiska anslag och inte så litet inspiration från Jan Lööf (barnboksförfattare och skapare av figurerna Felix, Skrotnisse med flera). Billgren har en fantastisk kreativ förmåga och verkar outtömlig på idéer, och han är som vanligt på fel sida om kitschen. De monstruösa ramarna tynger ner målningarna, men är också en given förlängning av verken.
Är det all denna ironi som får honom att måla så fullkomligt utan känsla för hur man blandar färg, med ständiga upprepningar av samma smutsiga nyanser, och att han blandar vitt i färgen som en nybörjare? Men är det då egentligen publiken, den som ömsom jublar över konstnärens publikfriande måleri tillika det digra kändisskapet, som duperas till att bli Ernst Billgrens/Wilhelm von Kröckerts konst. I så fall låter de sig säkerligen gärna lånas till en palett i övrigt fattig på egna färger.
Nota bene, David Bowie har fortfarande namnet Jones på sin ytterdörr.
Adress: Karlavägen 9, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 28/3 – 3/5
Jakob Anckarsvärd (text), Lars Bohman Gallery (foto)