Det vilar något magiskt över en konstnärs sista verk. Men hur mycket som beror på själva verket, och hur mycket som kan hänföras till det faktum att det handlar om just den sista pärlan på ett livslångt pärlband, det är osagt. Vi har alltid en tendens att skriva historien i ett backspegelsperspektiv, vilket är högst mänskligt. Men med Robert Rauschenbergs sista svit grafiska blad, “The Lotus Series”, är det ändå något speciellt. Ursprunget till bilderna kan man finna i ett antal fotografier från en resa som Rauschenberg företog i Kina i mitten av 80-talet. Sedan blev de liggande, liksom i tyst väntan på att komma till användning. När detta tills lut skedde blev resultatet desto mer anmärkningsvärt. Kompositionsmässigt och i färgton är “The Lotus Series'” lika mästerlig som många av Rauschebergs tidigare verk. Men denna gång finns där en osedvanligt osentimental saklighet och förmåga att hitta myriader av vilopunkter i de ensklida detaljerna. Man kan förstås spekulera nästan i det oändliga kring symboliken som omger de ständigt återkommande Lotusblommorna, men det är alls inte nödvändigt att hänge sig åt denna form av visuell exeges. Skärvorna av den rena vardagen, de målade linjerna i gatans asfalt, kablarna som hänger från en husfasad eller skocken av parkerade cyklar – alltsammans berättar om ett konstnärskap och en konstnär som blickat in mot sig själv och funnit att alla pusselbitarna till sist hamnat på rätt plats. (Adress: Kungsträdgården 3)
Wetterling Gallery, Stockholm: Robert Rauschenberg (22/8-13/9)
Anders Olofsson