Ambassadområdet vid Berwaldhallen är en ansamling disparata byggnader på en slätt där Gärdet möter stenstaden. Bakom amerikanska ambassadens välbevakade fort ligger det italienska kulturinstitutet inklämt. Giò Ponti var huvudansvarig för arkitekturen och byggnaden som uppfördes 1958 är en elegant version av den internationella stilen som dominerade funktionalismen efter kriget.
Institutet samarbetar sedan en tid med Curator Lab på Konstfack vilket i sig är lovvärt. Stockholm behöver alternativ till museer, konsthallar och gallerier där olika slags experiment tillåts. En av curatorstudenterna på Konstfack, Vasco Forconi har bjudit in konstnären Stefano Serretta och resultatet är Shoegaze.
Serretta har med en enkel och effektiv gest både lyft fram och tagit över Pontis vackra auditorium genom att tömma det på inredning och klistra för fönstren med något slags tidningspapper. En tomhet fylld med mening, så att säga. På vissa tidningssidor dominerar målade bilder, på andra upprepas olika meningar som ”Empathy is based on misinformation is the best” och ”The bigger they are, the harder they fall”. Dystert. Ljuset utifrån får fönstren att lysa som glasfönster i en kyrka.
Pappret och bilderna utgör ett gränssnitt av information mellan världen därute och tomheten inomhus. Installationens titel syftar på en musikgenre från åttiotalet som motsatte sig musikindustrins kommersiella villkor men samtidigt ville uppmärksammas. De ville uppenbarligen både vara ute och inne. Man kan givetvis dra hur många växlar som helst på relationen mellan byggnadens modernistiska arkitektur, de täckta fönstren som ett slags gränssnitt, att installationen befinner sig på ett främmande lands territorium, att rummet tömts på möbler och funktion och så vidare. Var gränsen går för vad som ryms i denna estetiska gest får varje besökare bestämma själv. Framförallt är Shoegaze ett lovande experiment av det slag man vill se mer av.
Andreas Gedin
Foto: Magnus Bons. Italienska kulturinstitutet, Gärdesgatan 14. Utställningen pågår 14 juni – 27 september 2019