Linjer, cirklar, rutnät. På koppar, rostfritt stål, duk, akrylglas och arkitektpapper. Med eller utan färg. Ungefär så kan Sophie Totties (nyligen anställd som professor vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm) utställning ”White Lines” på Malmö Konstmuseum sammanfattas. ”En viktig poäng i mitt arbete är att jag vill att det ska dröja kvar i medvetandet som något olöst, något som irriterar eftersom man inte riktigt förstår det”, säger Tottie i ett samtal med den välkände konsthistorikern Hal Foster som återfinns i utställningskatalogen. Och det lyckas hon med, för gåtfullheten är verkligen utmärkande för dessa arbeten: vad betyder alla streck? vad är hon ute efter i dessa verk? Jag uppfattar de framför allt som ett ”work in progress”, ett utforskande av material, motiv och relationen mellan verk och betraktare, som fortsätter långt efter att denna utställning stänger. Detta intryck förstärks också av dess enkla hängning med spikar och klämmor vilket kan signalera tillfällighet; det här kan bytas ut, utvecklas, förändras, förbättras.
Också några äldre videoverk och installationer tar plats på utställningen. Dessa försämrar dock rytmen och utvecklingen mellan verken i hennes nyare serier, men samtidigt kan jag förstå att museet gärna vill gräva i sin fantastiska samling som annars är otillgänglig. Detta är hur som helst en stark utställning som fascinerar och förundrar och som bara blir bättre när man läser det insiktsfulla samtalet mellan Tottie och Foster. Och som vanligt är det otroligt skönt att vistas i Malmö Konstmuseums lugna lokaler.
Adress: Malmöhusvägen 6, Malmö
Utställningen pågår under perioden 25/11-5/2 2012
Mikael Andersson (text), Malmö Konstmuseum (foto)