Jakob Eklunds fotoserie ”Pet” (bilden) består av 4 bilder där en halvnaken man ligger med ett bröstliknande föremål bredvid sig i sängen. Det finns något sårigt och mardrömslikt över dessa bilder och detta naturtrogna bröstföremål. På två av bilderna ligger bröstet på magen ovanför mannens uppknäppta och halvt nerdragna byxor. I ett annat ligger bröstet framför mannen som lagt sin hand över det, bredvid dem ligger en fjärkontroll. Bröstföremålet går både att tolka som ett feminint självständigt föremål som mannen på bilderna har en relation till och som en kroppsdel som lossnat från honom. Bildserien väcker associationer till så väl längtan efter tvåsamhet, bröstcancer och en manlig motsvarighet till kastrationskomplexet. Även om inte Emma Pilipons verk ”Sublime” når fram till mig så finns det ändå något i hennes tilltag som gör att jag ser fram mot nästa möte med hennes konstnärskap. Pilipon beskriver själv sitt verk som en ”tröst för människor som tänker för mycket”. Här har hon återanvänt drömlikt vackra reklamfilmsklipp där blå droppar skönt sugs upp av bindor, aktiva enzymdroppar sluter sig runt hårstrået och återger det liv, choklad och motorolja, allt lika behagligt och undergörande. Men tyvärr faller den spännande idén på uppförandet av videoinstallationen. Den soft krämiga ytan blir sönderpixelerad i detta jätteformat. På en skärm som står mitt emot filmen visas textfraser, och här känns det enbart som om Pilipon använt en standardmall för hur konstfilmer idag ska framföras. (Adress: Bragegatan 15)
Skånes Konstförening, Malmö: Emma Pilipon och Jakob Eklund
Per Brunskog