Ännu en gång visar Passagen Linköpings konsthall att det är Östergötlands bästa plats för att se svensk samtidskonst. Denna gång gör man det med en grupputställning med mestadels Malmöbaserade konstnärer. ”Scratch my name on your arm with a fountain pen (That means you really love me)” – texten är hämtad från en sång av kultbandet The Smiths – handlar om historieberättande. Det slår Andreas Poppelier, en av de sju deltagande konstnärerna och tillika projektets organisatör, fast i en till stora delar förvirrande och illa skriven väggtext som betraktaren möter precis vid ingången. Men om man bara bortser från denna tilltrasslade beskrivning och fokuserar på de noggrant utvalda verken så framträder en intressant och omväxlande utställning i olika tekniker och medium.
Här finns bland annat Jonas Liveröds avancerade tuschteckningar, Andreas Poppeliers säregna måleri, Michael Johanssons installationer av ihopsamlade föremål i en genomgående färg, Carin Blüchers strängt iscensatta fotografi, Mathias Kristerssons isärplockade säng och videodokumentationen av hans performance när denna skulptur ursprungligen skapades. Det som fångar mig mest är ändå Petra Lindholms fotosvit ”De dimmiga bergen” (bilden), där skärpan är så svag att bilderna mest liknar målningar av ett romantiskt bergslandskap, eller Caroline Mårtenssons träffsäkra undersökning av villkoren och situationen för några skånska prydnadsväxtodlare som presenteras med objekt, fotografier och enkätsvar. Och visst står historieberättandet i centrum för alla dessa verk, men allt behöver inte alltid göras så komplicerat.
Adress: Stora torget 2, Linköping
Utställningen pågår under perioden 31/3 – 25/5
Mikael Andersson (text), Passagen (foto)