En sandstrand i form av ett antal små öar av sand har tagit plats i Södertälje konsthall. Ljudet från en flerkanalig ljudinstallation låter ett stormigt åskoväder dra förbi, samtidigt som en stor videovägg visar en film där poeten och författaren Derek Walcott gestaltas av Ripton Hylton (även känd som den Jamaicanska reaggeartisten ”Eek-a-Mouse”) och av skådespelarna Richard Sseruwagi och Katarina Strandmark.
Trinidad, sand, hav, svajande palmer samt en folkloristisk saga om ett väsen – ”douenne” – som gärna lurar barn är ytterligare några av beståndsdelarna i Santiago Mostyns mångbottnade utställning ”Dream One”. Drömda berättelser vävs samman med konkreta platser, erfarenheter och referenser på ett intrikat sätt.
Lägg därtill ett manus som består av citat och fragment av författare som Gérard Besson, Patrice Lawrence, V.S. Naipaul – och redan nämnda Derek Walcott – och du har ett verk som är djupt förankrat i den karibiska övärlden och i det postkoloniala tillståndet. Ett tillstånd där språk, berättelser, gränser, hem, rötter och tillhörighet ständigt är aktuella.
Samtidigt är ”Dream One” en undanglidande installation som det kan vara lite svårt att få grepp om, om man söker en tydlig handling. Men det är inte där styrkan hos Santiago Mostyn ligger, snarare i hans förmåga att associativt ge form åt en komplex kollektiv berättelse. Att den dessutom utspelar sig på Södertälje konsthalls nya golv – ett stort konstverk av Birger Lipinski och Laercio Redondo med titeln ”Opacitet (för Édouard Glissant)” – tillför absolut en extra dimension.
Thomas Olsson
Södertälje konsthall, Storgatan 15, Södertälje. Utställningen pågår 23 september – 4 november 2022