När du läser detta är utställningen med årets vinster i Sveriges Allmänna Konstförenings (SAK) lotteri redan över. Under några dagar visades i Galleri Öst ett tjugotal verk, framför allt måleri men även en del skulpturala objekt och fotografi, tillsammans med konstnärsduon Tilpos (Hans Eriksson & Hanna Aihonen) specialbeställda 100 målningar, i litet format. Deras flimrande vägg i utställningen visade upp en provkarta över en mängd olika motiv och tekniker, som åtminstone tillsammans bildade en vindlande och fascinerande målerisk berättelse.
Men eftersom samtliga vinster även presenteras i SAK:s årsbok finns det möjlighet att fördjupa sig i verken även efter att utställningen har stängt. Bokens titel Till konsten. Tro, hopp, tvivel och kärlek har något religiöst över sig, men är egentligen en travestering av Tilpos övergripande titel på deras målningar.
Bokens behållning, och det som gör den till något mer än en utställningskatalog, är de specialskrivna texterna till varje verk. Det är både givande och överraskande att läsa exempelvis Mikael van Reis text om David Svensson, eller Bella Runes om Päivi Ernkvist. Dessutom ges en fördjupad presentation av konstnärerna, som i boken får breda ut sig över några uppslag med ytterligare verk.
För en liten institution som SAK, med begränsade resurser, får årsboken på så sätt naturligt en koppling till vinsterna. Och tvärtom. Den ger också läsaren en annan ingång till konsten än förra årets bok, Ingångar & utvägar, som innehöll intervjuer med konstnärer.
Att man sedan dessutom valt att lyfta fram två konstnärer som får breda ut sig i det angränsande Galleri Väst är kanske det bästa nya greppet. Och något som verkligen ger mersmak. Här hade det naturligtvis varit välkommet med en längre utställningstid, inte minst för att det handlar om två unga, och hitintills relativt okända, konstnärer.
Liva Isakson Lundin (th) och Joakim Heidvall (ovan) visade skulptur respektive måleri under rubriken Elaster. Konstnärerna delar ett självsäkert gestaltande av kroppslighet, och deras expansivt sträckta former speglar varandras olika uttryck på ett berikande sätt. Heidvalls mörka vridningar lägger något till Isakson Lundins raka glasplan. Och vice versa. Konstnärernas verk upptar rummet och bemöter betraktaren i en omkastning av begrepp som tyngd och lätthet.
Magnus Bons
Foto: SAK, Joakim Heidvall, Magnus Bons. SAK:s vinstutställning och ”Elaster” visades 3 – 8 oktober 2017 på Konstakademien, Fredsgatan 12