När Natalia Goldin Gallery nyöppnade 2007 invigdes de nya lokalerna av Anastasia Ax med en hårdrockackompanjerad performance där hon gick lös på omgivningen (och sig själv) med kolsvart bläck. Nu är hon tillbaka med en serie teckningar och skulpturer, som tar vid där hennes performance slutade. Här är det helvetets portar som öppnar sig för den intet ont anande besökaren. Färgen – en blandning av bläck, kol och akryl – rinner utmed papperet, som ofta vrider sig ut från väggen som om det försökte slita sig loss från dolda fjättrar. Här och var anar man konturerna av människokroppar som nästan går förlorade i den omgivande figurationen. I bakgrunden kan man ana Piranesis Carceri-svit, men Ax är inte lika återhållsam och strukturerad som Piranesi. Här är det angrepp som gäller, och hon kastar sig huvudstupa ned i det mörker som också är människans eget. Samma anda vilar över en grupp betongskulpturer som tagit plats mitt i utställningsrummet. Formerna alluderar på kroppar som bränts till aska eller förvandlats till sten. Smärtan ruvar inuti dem, söker bryta sig ut och får extremiteterna att vrida sig som knotiga grenar. En utställning som träffsäkert prickar magtrakten. (Adress: Hudiksvallsgatan 8)
Natalia Goldin Gallery: Anastasia Ax (14/2-21/3)
Anders Olofsson