Mikael Olofsson har i en fotografisk serie, som just nu visas i Galleri Hammaréns showroom, blivit besatt av färgens rörelser i vatten. Här får färgen vara en helt egen, abstrakt varelse vars nycker Olofsson närgånget följer.
Det är inte alltid helt lätt att förstå vad det är man ser. Är det en ädelsten skuren på mitten, en fosterhinna, en manet? Eller kanske ett ostron, ett spöke som dyker upp i en sprucken spegel? Fotografiernas bildrum fylls av allt från flytande metallisk materia till flyktiga, eteriska skepnader.
Olofsson har kapslat in sekunden då färgens färdväg såg ut exakt som i bilden, innan den gled vidare och utvecklades i andra former utanför bildrummets ram. Det skapar en suggestiv känsla av att verket fortsätter på ett annat plan, något man som besökare precis kan förnimma men inte riktigt nå fram till.
Det här arbetssättet föder funderingar om fotografiet som både dokumenterande och expressivt medium. Flera av bilderna väcker även en intimitet och sensualitet, som när den röda färgen bubblar likt blod, och olika vätskor blandas.
Olofsson beskriver i texten ”Lagun” hur vattenlandskapen kom till. Han drar kopplingar till Venedig och hur staden ”kan finnas varsomhelst. I varenda vattenpöl”. Texten hänger på väggen hos Hammarén och ackompanjerar fint de 15 fotografierna, alla i mindre format och med samma titel.
Även om jag själv inte ser just Venedig är det ju bara fantasin som sätter gränserna för vad besökare bär med sig. Därtill kan guldfärgen som återfinns i vissa fotografier tänkas symbolisera brokad och barock, klassiska Venedigattribut.
Det ska finnas ytterligare 185 verk i Olofssons serie med dessa speciella landskap. Jag hoppas att vi får chansen att även se dem i framtiden.
Karin Frid
Galleri Hammarén, Aschebergsgatan 19, Göteborg. Pågår 8 februari – 1 mars 2025
Mikael Olofsson medverkar i Konsten.net. Därför gästrecenserar Karin Frid, frilansande kulturjournalist och konstkritiker i Göteborg. Hon medverkar i Göteborgs-Posten, Konstnären och Konstperspektiv