“Less is more” lyder ett berömt uttalande från den legendariske arkitekten Ludwig Mies van der Rohe. För honom var devisen ett argument för att försvara formens renhet mot alllehanda försök till stilblandning och uppluckring. Men inom konsten har ”Less is more” blivit detsamma som att reducera formspråket så långt det någonsin är möjligt. För somliga har denna process blivit mer eller mindre ett självändamål och en övning i konsten att närma sig intet utan att helt förfalla till självutplåning. Ett skandalomsusat exempel på detta är Martin Creeds Turner-prisutställning 2001, där han helt sonika lät konstverket bestå av ljuseet som slogs av och på i en tom utställningslokal. Anders Sletvold Moe är inte villig att gå fullt lika långt. Den främsta orsaken till detta är att han inte – som Creed – arbetar konceptuellt, utan har djupa rötter i ett arkitektoniskt sätt att betrakta konsten. Han gör små, precisa ingrepp i gallerirummet: låter färgen simulera skugga, bygger halvt in en minimalistisk målning i väggen och öppnar en tunnel genom väggen för dagsljuset att ”måla” igenom. Sletvold Moes konst kan liknas vid en visuell viskning, lågmäld men tydlig i sitt budskap. (Adress: Gävlegatan 12 B)
Mia Sundberg Galleri, Stockholm: Anders Sletvold Moe (28/8-5/10)
Anders Olofsson