Modet sveper in med höstlig kraft. Ramsan ”siden, sammet, trasa, lump” känns aktuell. Från chict uppslitna jeans och gapande klädsår flaggas idag för secondhand och återvunnet.
Nordiska museet öppnar Nordens Paris, om NK:s franska damskrädderi 1902–1966. Mytomspunnen ateljé med välskräddad haute couture för samhällsgräddan. Parallellt ges en sidoblick på framtidens couture av modeelever från Beckmans.
I glipan mellan dessa tänker jag på Mette Prawitz, 87! Pionjär sedan 50-talet i sfären konst och mode. Nu ställer hon ut på Studio L2 i Gamla Stan. Enkla skulpturala skapelser, likt fysiska manifest av modernismens idéer. Kroppen utgör gränsen till det abstrakta. Allt ska vara bärbart.
Den lilla skurtrasan, är en serie eleganta aftontoiletter. Unisex i material och form. Ett tvåkomponents bygge av skurtrasor och säkerhetsnålar! Utan att använda sax, går det åt fem skurtrasor i en festklänning, åtta till en aftonkreation. Säkerhetsnålarna glittrar som svala diamanter.
På 50-talet designade konstnärer för NK:s textilkammare. Prawitz fick ett tygstycke av Baertling och skar till en rak klänning som respekterade hans klassiska rutmönster Denise. 1965 deltog hon och bl a Mah-Jongs skapare i en upprorisk modevisning på Moderna. Året efter lade NK ner sin ateljé.
Uppmärksammade plagg av Prawitz är en vacker, oerhört enkel klänning i vit filt. Skuren i ett stycke och svept till en tub. Sammanfogad med skruv och mutter. Overallen av 25 hopsydda blixtlås som kan upplösas. Dra isär låsen och formen är ett minne. Liksom kappan byggd av genomskinliga plastfodral. I varje ficka en bit av Berlinmuren.
Djärvt, billigt och hållbart. Mette Prawitz står fast i modets tidlösa, recyklande ström.
Annika Nordin
Mette Prawitz, ”Den lilla skurtrasan”, på Studio L2, Kindstugatan 3, till 12 oktober 2021
Nordiska museet, ”Nordens Paris. Om NK:s Franska damskrädderi 1902–1966″ (till 18 september 2022) och ”Beckmans x NK:s Franska” (till 28 oktober 2021)