Konstmässan MARKET har vuxit ur Konstakademiens lokaler, eller snarare har den blivit husvill eftersom Konstakademien numera härbärgerar en del av Nationalmuseums samling. Det har varit till MARKETs fördel. Borta är den kyffiga stämningen och de dåligt anpassade lokalerna. I stället har man i Liljevalchs inte helt optimala utställningsrum skapat en konstmässa som mer påminner om en sammanhängande samlingsutställning än om en traditionell konstmässa. Det var precis vad som behövdes för att rädda MARKET från att bli en tämligen oengagerad exposé över de svenska toppgalleriernas standardutbud.
Numera är MARKET en nordisk affär, och gallerier från alla de nordiska länderna finns representerade, sånär som på de norska. Bara Galleri Riis (med filial både i Stockholm och Oslo) representerar Norge – svårförklarligt, även om den norska kommersiella galleriscenen inte tillhör världens hetaste.
Årets MARKET bjuder på både traditionella nummerrevyer och mer ambitiösa separatvisningar. Stene Projects tillhör den förra kategorin, men det passar galleriets laidback-attytid. Passade nog möts besökaren av Ulrika Sparres ljuslåda med texten ”On a clear day I can see forever” precis i monteröppningen. I den senare kategorin hittar vi Galleri Olsson, som valt att visa en tät separatutställning med Sigrid Sandström. I en konstmässemiljö är det svårt att skapa en koncentrerad miljö, men det lyckas Lars Bohman Gallery med när man låtit Ernst Billgren och Tomas Alfredson gå loss i en biografinspirerad måleriinstallation. Men dramaturgiskt – och estetiskt – sett är MARKETs höjdpunkt Anders Sletvold Moes svit ”Black Letters” i Elastics monter. Den väcker ett svårartat habegär, även hos en taskigt betald konstkritiker.
Se fler bilder från årets MARKET:
[awesome-gallery id=13523]Adress: Liljevalchs konsthall, Djurgårdsvägen 60, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 4/4 – 6/4
Anders Olofsson (text och foto)