Förra årets magisterutställning från Konsthögskolan Valand var ett riktigt lyft, men frågan är om inte årets upplaga är snäppet bättre. När utställningen visades i maj på Göteborgs konsthall var det curatorerna Kim Einarsson och Adnan Yildiz som höll i trådarna. Men när den i något omarbetad form visas på Konsthall C utanför Stockholm är det studenterna själva som både valt plats och utställningsform. Som sig bör skall man inte leta alltför länge efter en röd tråd i utställningen. Carl Johan Engberg bidrar med en smått surrealistisk kortfilm om rivningen av Maglarps Nya kyrka, en starkt symbolisk bild av sekulariseringen – men bara till en viss punkt. Kyrkogården är nämligen fortfarande i bruk, utan kyrka såväl som med… En vardaglig form av surrealism bjuder även Thomas Dahl på. Han har filmat sig själv på olika platser i Göteborg, där han med starkt engagemang framför tal på olika främmande språk som ryska och turkiska. Ett mer poetiskt men inte mindre personligt tilltal gör Alciray Kiryaman, som dokumenterat sina försök att i hemlighet lära sig cykla, en konst som mer eller mindre avgör om man ”är” svensk eller inte. Anna Jans (bilden) målar människor i landskap, komponerade på ett sätt som påminner om den engelske konstnären Paul Nashs bilder från första världskrigets öde ingenmansland. Världen är en ödslig plats, och människan lämnad åt sig själv och utlämnad till krafter hon inte förstår sig på. Maria Qvarfordt Brising arbetar med en teckningskonst som ovanliga material som slippapper och kraftig kartong. Hennes stora bilder antar skepnaden av plåtar eller bräddörrar, passager som leder in till en annan värld. Christin Wahlström har tidigare bland annat producerat pingpongbord i miniatyr, avsedda att ställa upp i en strandsluttning. Nu visar hon boll och racket i förgylld och massiv brons, en avspänd lek med den gamla monumentalskulpturens estetik. (Adresser: Cigarrvägen 14 och Götaplatsen)
Magisterutställning Konsthögskolan Valand, Konsthall C (24/5-8/6), Göteborgs konsthall (3/5-18/5)
Anders Olofsson