Lotta Hannerz är den svenska konstnär som i mer eller mindre ensamt majestät förvaltar arvet från konstnärer som René Magritte och Erik Dietman. Hennes förkärlek för synvillor, lek med proportionerna och underfundiga ordlekar (utställningens undertitel ”Lotta continua” alluderar såväl på konstnärens förnamn som på den numera upplösta italienska vänsterorganisationen Lotta continua) skapar en osynlig väv av associationer som expanderar utställningens konceptuella rum.
Den fysiska och fiktiva verkligheten existerar i Lotta Hannerz värld inte som två åtskilda storheter. De sipprar mer eller mindre omärkligt in i varandra och bringar osäkerhet om vad vi egentligen ser. (Inte oväntat har en av målningarna i utställningen titeln ”Osmos”, just den slags kemiska fenomen som Hannerz verk kan ses som en metafor för.) Hon befolkar sina bildrum med figurer vi känner igen frå tidigare verk och utställningar, vilket gör att vi känner oss hemmastadda på något märkligt sätt. Nyskapandet ligger i stället på detaljplanet, i accenter som Hannerz skjuter in här och där.
Hennes syn på livet och världen är sannolikt luttrad på gräsen till svartaste ironi. Verket ”Dog’s Life” berättar vad det hela handlar om: två hunder befinner sig med ryggen mot varandra, och den ena är i full färd att pinka på den andra. End of story. Det finns inte så mycket av försonande drag i Hannerz humor, men hon blir fördenskull aldrig kylig. Hon bjuder in oss att vara med och upptäcka, och glädjer sig förmodligen i tysthet över att vi upplever oss vara exceptionellt intelligenta då vi dechiffrerat någon av hennes rebusar. Man känner sig smart och spirituell i Lotta Hannerz sällskap.
Adress: Tegnérgatan 4, Stokholm
Utställningen pågår under perioden 4/11 – 5/12
Anders Olofsson (text), Angelika Knäpper Gallery (foto)
1 comments
Kommer precis från den utställningen och är glad att Ni uppmärksammat
den. Lotta förtjänar detta, en mycket genomtänkt konstnärskap
MVH
Louise