Sju skitiga arbetshandskar sitter fästa på den svarta väven. En för varje dag i veckan. Kanske den allsmäktige bar dem när han på sex dagar skapade jorden för att vila den sjunde. Fast med tanke på titeln ”Deathbed visions” kan det lika gärna vara dödgrävarens handskar. En sak är klar, Linnéa Sjöberg skapar sina vävar med en mix av rå känsla, punkig energi och sinnrikt hantverk. Inte sällan använder hon videoband från gamla VHS-kassetter som ger ytan en glimmande svärta.
Nu är hon dubbelt aktuell i Malmö – ”Hand i jord” visas på Galleri Rostrum och i skyltfönstret till kollektivverkstaden MalmöVäv, där hon också arbetar under perioden. Sjöberg rivstartade som performancekonstnär redan på Konsthögskolan i Stockholm. Under flera år iklädde hon sig rollen som affärskvinna, en persona hon levde med dag och natt. Ett kompromisslöst och mångbottnat projekt, lika handgripligt som konceptuellt. Riktig intressant blev det när hon tog samma hållning med sig in i vävkonsten.
2014 strimlade hon karriärkvinnans exklusiva garderob till trasor, och har fortsatt göra vildvuxna vävar som utgör både berättelser och arkiv. Precis som generationer av kvinnor i hennes släkt omvandlat familjens utslitna plagg till trasmattor. I ”Action” och ”My light orgasm” låter hon väven sluka jeans, jackor, skor och lösnaglar med hull och hår. Resultatet är mörkt överdådiga verk fyllda med minnen av intimitet, relationer och tillstånd.
Jag gillar dem skarpt, medan de stramare bildvävarna i Rostrums inre rum inte fängslar mig lika starkt. Helt magnifik är däremot den färglysande ”Hand i jord” där Sjöberg på sitt typiska vis vävt in orden i bilden. Trasor och garn blir till en pulserande helhet av kropp och jord, drömmar, längtan och smärta. Få kan som Linnéa Sjöberg ge vävens långsamma tidskrävande arbete en sådan omedelbar lyskraft.
Carolina Söderholm
Galleri Rostrum, Västergatan 21, Malmö. Pågår 31 januari – 23 februari 2025. MalmöVäv, Lantmannagatan 7, Malmö. Pågår 31 januari – 28 februari 2025