Vid första mötet kan Linda Tedsdotters nya verk te sig uteslutande gulliga, men man får inte låta sig luras. Filmerna och teckningarna som ingår i utställningen ”Organdonator”, vilka konstnären skapade under en period i tyska Bamberg, är genuint skrämmande och spännande utan att de övergår i något tröttsamt skräckfrosseri. Filmserien Watch Out for the Evil Eye visas på tre separata skärmar och den skildrar tre olika handlingar som gäckar. Crescendot uteblir och man undrar. Ett barn klinkar frustrerat och osammanhängande på en orgel, en katt samsas med en råtta i en celliknande interiör, en mans cykeltur i en vintageartad miljö följs av en skakig filmkamera, allt är i svart-vitt. Något hemskt kommer att hända, kan hända eller har redan hänt men det är bortanför vår horisont: vi får aldrig se barnets ansikte, en katt gillar att leka med sin mat före den äter och den cykelburne mannen lämnas till synes oskadd. Vems onda öga är det som avses? Är det vi som tittar? Nu till blyertsteckningarna som är mjukt utmejslade och försiktigt utförda. Här prövar Tedsdotter på att undersöka den väl beprövade dikotomin kultur/natur och i ”I own this tree”, där en liten gubbe med en motorsåg närmar sig ett mäktigt träd, blir det tematiska draget extra nervkittlande. Till skillnad från spelfilmer som nyligen har setts spegla mötet mellan människa och natur, däribland kan von Triers överdrivna Antichrist nämnas, visar Tedsdotter att det verkligt obehagliga snarare uppnås när det primära hotet och dess drastiska attack utesluts.
Adress: Götaplatsen, Göteborg
Utställnigen pågår under perioden 24/2 – 11/4
Sara Arvidsson (text), Göteborgs Konstmuseum (foto)