I all enkelhet leker Lars Olof Loeld med elementen. Genom kontemplation och reduktion framkallar han – om och om igen – minnet av en solnedgång över havet. Inpräntat som en urbild på näthinnan sedan han upplevde den i början av 1950-talet.
Snart avslutas Loelds utställning ”Sub Rosa”, som under sommaren visats på konsthallen Körsbärsgården, en unik plats för samtidskonst på gotländska Sudret. I flera vitkalkade huslängor ryms där ett stort och personligt urval verk gjorda av landets mest namnkunniga konstnärer. Och sedan tidigare finns även en permanent installation av Loeld, en liten studio med måleri och objekt från hans långa verksamhet.
I ”Sub Rosa” betonar han utställningsrummets längdriktning genom en tät rad av sina typiska träskulpturer. En skog av långsmala svartmålade tecken som både sluter och öppnar rummet. I en inre avdelning hänger två målningar tillsammans med några mindre föremål. Målningarnas blekrosa ton skickar ett välbekant färgdis ut i rummet. Horisontala formfält i ultramarin och svart antyder vatten och fast mark i bildytan.
Och så på motsatta väggen, ett litet skåp där en öronform i brons avlyssnar rummet. Skåpet, som Loeld kallar för ”Gökropet”, är placerat där raden av skulpturer öppnar sig och ger blicken fri passage. Titelns antydan om eko – om spegling och upprepning – skapar tillsammans med målningarna en atmosfär präglad av balans och eftertanke. Signaler och intryck färdas mellan rummets delar, och mellan betraktare och konstverk.
Lars Olof Loeld är förtrogen bilden, och trogen sitt minne. Att besöka ”Sub Rosa” just här, i det karga landskapet nära Gotlands sydspets, där han första gången mötte solnedgången, är därför en väldigt speciell upplevelse. Erfarenheter från ett helt målarliv samlar sig i rummet.
Magnus Bons
Körsbärsgården, Sundre, Gotland. Utställningen pågår 27 maj – 25 september 2022