Att vara eller inte vara. Med det undantaget att måleriet tycks ha förmågan att dö och återuppstå om och om igen är det lätt att få intrycket att det lever under samma existentiella villkor som människan. Kerro Holmbergs utställning “Hagiografia Kazimir Malevitj” består av två delar. I källaren visas oljemålningar och på ovanvåningen hänger en svit nya teckningar målade med reservoarbläck och svart spritpenna. Teckningarna, som för övrigt är gjorda upp och ned, avbildar fotografier från böcker om Kasimir Malevitjs liv. Allt sedan 2002 har Kerro Holmberg varit sysselsatt med att måla denna ryska konstnärs biografi. Ordet “hagiografia” i titeln antyder att det handlar om den typ av idealiserande berättelser som omgärdade helgons liv. Referensen till det ryska ikonmåleriet finns där, även om föremålet för avbildandet inte är ett helgon utan en manlig konstnär med konsthistorisk ikonstatus. Fascinationen för konstnären inbegriper dock även hans familjemedlemmar, något som målningen av dottern i “Una Malevitj” vittnar om. Bortsett från att Kasimir Malevitjs berömda “Svart fyrkant” dyker upp här och var syns inte många spår av hans suprematism. I stället befinner sig Kerro Holmbergs måleri någonstans mellan det abstrakta och det föreställande. Oavsett om redskapet är en målarpensel eller en spritpenna återges scener ur Malevitjs liv på ett sätt som gör att både han och måleriet känns högst levande. Se även Mattias Ericssons svartvita fotografier “Kanske är allt grått ändå” på kontoret! (Adress: Krognoshuset, Mårtenstorget)
Konstföreningen AURA, Lund: Kerro Holmberg (14/3-12/4)
Lena Karlsson