Anna Nordquist Andersson, Textere, 2018, 76 x 62 cm, kollage
Beskriv din konst med tre ord: Belysa, appropriera, sammanfoga.
Hur ser din arbetsprocess ut? Ibland när man vill veta om ett vittne talar sanning brukar man be hen att återberätta händelsen baklänges. Min arbetsprocess går ut på att titta på saker och ting från olika håll och synvinklar. Jag är väldigt förtjust i det underliggande, det som finns eller är skrivet mellan raderna.
Vad inspireras du av? Jag tycker om att titta på bilder, alla möjliga sorters bilder. De får gärna vara lite udda och gjorda i andra syften än kons, framför allt gillar jag det oväntade. Som barn gillade jag magi och illusioner väldigt mycket, hur man uppfattar saker och ting. Försvann verkligen det där objektet eller var min uppmärksamhet bara felriktad?
Vilka bilder har du omkring dig där du jobbar? I min ateljé har jag massor av bilder främst från arkiv och tidningar. Det kan vara något som fångar mitt öga när jag jobbar med något annat, då river jag ut den sidan eller skär ut det jag tyckte var intressant. I mitt senaste verk ”Genomlysning” har jag använt mig av mängder av bilder som jag har skurit ut från tidningen LIFE, de ligger utspridda över alla bord i ateljén. Sen kan man säga att jag leker med dem som man möblerar runt i ett dockskåp. Jag lägger dem på ljusbordet och lägger till och drar ifrån och när jag känner mig nöjd fotograferar jag av dem. Genom kameran får jag distans och ibland träder detaljer fram som jag inte såg när jag gjorde dem på ljusbordet.
Vilken annan konstnär har varit viktig för dig? Hannah Höch, Grete Stern, Sherrie Levine, Louis Lawler, Robert Heinecken.
Vilket konstverk önskar du att du gjort själv? Giuseppe Penones ”To Turn Ones Eyes Inside Out.
Vad är konst till för? För mig handlar konst om kontext. Att konsten sen inte kan vara något annat än en spegel av vår övriga värld, det bekymrar mig inte lika mycket längre. Jag har upptäckt att den här världen rymmer mer en bara en värld. Det handlar bara om att synliggöra dem.
Vad är konst inte till för? Konst får inte handla om ego eller prestige, det har vi sett för mycket av rent historiskt.
Vilken åtgärd skulle främja konsten? Jag tror vi måste förstå att en åtgärd inte räcker. Sverige är ett litet land och så här vid ett valår måste politiker inse att om vi ska främja och behålla en intressant konstscen så måste den ha support på olika sätt.
Anna Nordquist Andersson är aktuell med sin nya bok Black Chamber utgiven av Sailor Press, och ett större offentligt verk på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge. Hennes utställning Genomlysning visades på Galleri Ping Pong i Malmö i augusti 2018