Patrik Qvist, All Over the Place, 2018, 12 tredelade plakat, blandteknik. Installationsbild från Konstnärshuset 2018
Beskriv din konst med tre ord: Tvetydig. Skavande. Insmickrande.
Hur ser din arbetsprocess ut? Det börjar med en tanke som inte låter mig vila förrän jag har skaffat mig material, plats och tillfälle att utföra en fysisk manifestation av den. Och i det ögonblicket går det att ömsa bort tanken från mitt jag.
Betraktar du din konst framför allt som en dialog med dig själv eller med din omvärld? Det börjar alltid som en dialog med mig själv men hamnar oftast i dialog med omvärlden under arbetets gång. Omvärlden sipprar in.
Var hittar du inspiration? Litteratur. Popmusik. Andra människors berättelser. I rörelse – med bil, cykel eller till fots.
Vilka bilder har du omkring dig där du jobbar? Så få som möjligt. Helst inga alls. Händer nästan aldrig dock – alltid något som hänger där, står lutat mot en vägg, dyker upp i ett flöde eller ligger uppslaget på ett bord.
Vilken annan konstnär har varit viktig för dig? I det långa loppet är Gordon Matta-Clark en återkommande källa till inspiration. Sen är det en fråga om sinnesstämning och lust. Mitt första möte med konst kan ha varit en topografisk landskapsmodell i gips som min pappa hade hittat. Jag förstod intuitivt att det var ett berg och dalar jag såg, men fick fylla i allt annat själv. En plats som fylldes med mina berättelser under åren. Och idag, just nu: en bok om Bigert och Bergström jämte ”Blood Meridian” av Cormac McCarthy.
Vad är konst till för? Att vara en störningssignal i allt annat brus.
Vad är konst inte till för? Just nu har jag svårt att säga något som det inte skulle kunna vara till för. Krig, möjligtvis. Exploatering av naturresurser. Exploatering av andra människor. Övergrepp. Having said that: Konst används ju för syften som inte var de avsedda titt som tätt. Det är svårt att reglera utan större kontroll och censur – vilket inte heller är önskvärt.
Vilken åtgärd skulle främja konsten? I Sverige? Alldeles för dåligt insatt i kulturpolitik, men en medborgarlön som gjorde det ekonomiskt och praktiskt gångbart att arbeta som konstnär vore en bra idé. Bevarande av befintliga strukturer i urbana miljöer istället för exploatering skulle ge konst och annan suspekt verksamhet möjlighet att utföras, prövas och visas för en publik utan att det krävde orimliga ekonomiska resurser. Kort sagt: Tid. Plats.
Patrik Qvist var senast aktuell med en utställning i Tyresö konsthall våren 2020