Ebba Matz, Trap, 2017, från utställningen ”8 minutes 20 seconds” på Cecilia Hillström Gallery. Foto: Jean-Baptiste Béranger
Beskriv din konst med tre ord: Rum, inre – yttre.
Hur ser din arbetsprocess ut? Oftast spinner jag runt en tanke och skissar, sen ratar jag och får panik, tänker att jag aldrig kommer att komma fram till något, sedan tvingar jag mig ut för att gå långt. Efter promenaden lägger jag mig på soffan (halvliggande är oslagbart för tankarna). Kombinationen rörelse och vila göra att jag oftast bestämmer mig för någon liten del, en detalj, titel eller en helhet och på så sätt kan jag sätta igång och arbeta. Tanken och det praktiska arbetet löper då parallellt, då är det som bäst och trådar kan spinnas, delar blir till helheter och fantasi till verklighet.
Vad inspireras du av? Annan konst och konstnärer, modern dans, film, litteratur, historier, människor och relationer, material, P1 och riktigt bra järnhandlare.
Vilka bilder har du omkring dig där du jobbar? Hemma tänker jag och ovanför soffan har jag några textverk, bl.a. en multipel av Louise Bourgeois, en broderad näsduk med texten: ”I have been to hell and back. And let me tell you, it was wonderful.” Därifrån ser jag min röda Donald Judd-stol och jag har nära till bokhyllan, de flesta bilderna har jag i bokform.
Jag har lite konst framför allt i hallen, väggarna är ”Loeldsrosa” eftersom jag så gärna ville ha ett verk av Loeld. Tanken var att i brist på ett så kunde jag ändå få vara i stämningen av soluppgång eller solnedgång varje gång jag kom hem eller gick ut. Till min stora lycka har jag nu även ett litet verk av honom i den rosa hallen. Där hänger även några verk av mina vänner och ett verk av Agnes Denes. I ateljén har jag bara inre bilder och material.
Vilken annan konstnär har varit viktig för dig? Om jag bara får välja en, de har skiftat så mycket under årens lopp, får det bli Robert Gober som jag upptäckte i rätt tid för mig när jag började arbeta tredimensionellt.
Vilket konstverk önskar du att du gjort själv? Micha Ullmans verk Bibliothek – för att minnas bokbålen 1933. Ett tomt bibliotek under marken på Bebelsplatz i Berlin.
Vad är konst till för? Konst är en rymd i vilken man kan röra sig fritt i alla riktningar.
Vad är konst inte till för? Att styras.
Vilken åtgärd skulle främja konsten? Intresse.
Ebba Matz var senast aktuell med utställningen Blå timme på Galleri Se Konst i Falun, en remix av 8 minuter och 20 sekunder som visades på Cecilia Hillström Gallery