Jörgen Svensson, Pizzeria, 2000, Göteborgs Konstmuseum, under utställningen Amatör/Eldsjäl
Beskriv din konst med tre ord: Skevt, lokalt och samhällsorienterat.
Hur ser din arbetsprocess ut? Jag har arbetat inom de flesta konstnärliga områdena förutom dans och processen ser olika ut för var och en av dom. Det viktiga för mig är lusten. Den styr det mesta av det jag gör.
Vad inspireras du av? Väldigt mycket men alltmer av saker som inte har direkt med konst att göra. Det kan vara föremål, berättelser, händelser, människor och bilder.
Vilka bilder har du omkring dig där du jobbar? Inga bilder alls förutom mina egna verk som jag arbetar med. I övrigt har jag mitt bibliotek med konstböcker i ateljén samt musikinstrument.
Vilken annan konstnär har varit viktig för dig? I början var jag mycket inspirerad av Vito Acconci, Tom Marioni och Paul McCarthy. Har också träffat samtliga. 1995 åkte jag hem till Paul i Los Angeles och spenderade nästan en dag med honom. Vito var en föregångare till mycket av det som jag arbetade med på 90-talet. Även Sophie Calle har varit intressant för mig. På senare år har jag inspirerats av konstnärer som typ Nick Engelbert och Albert Zahn.
Vilket konstverk önskar du att du gjort själv? Oj, det är så många jag hade önskat att jag hade gjort. Till exempel många verk av de konstnärer som jag ovan nämnde.
Vad är konst till för? Beror på hur man definierar konst. Men om vi pratar om konst i termer av gestaltande av att vara människa i vår tid så berör det på ett eller annat sätt alla, vare sig man när intresserad eller inte. Det är ju ett slags tidsdokumentation vi gör.
Vad är konst inte till för? Det stora med konsten är att den inte känner några gränser. Den kan användas till både bra och dåliga saker. Ibland är det radikalt att utropa ”Leve kungen”. Ibland är det konservativt.
Vilken åtgärd skulle främja konsten? En fullt realistisk önskan är att införa bild- och formämnet som ett obligatoriskt kärnämne i grundskolan samt återinföra estetiska ämnen på gymnasiet samt göra konst- och musikhistoria till obligatoriska ämnen. På så sätt säkrar man återväxten av inte bara konstnärer utan även samlare och gallerister samt utbildar en publik.
Jörgen Svensson arbetar just nu med ett offentligt verk för Mjölby kommun samt curerar utställningar för Dalslands konstmuseum. Han var senast aktuell med en utställning på Konstnärshuset i Stockholm november 2017