En vuxen person sägs behöva ungefär sju till åtta timmars sömn per natt. Sammanlagt sover vi bort cirka en tredjedel av våra liv, något som ofta beskrivs som ett slöseri med tid eller ett nödvändigt ont. Trinidad Carrillos utställning ”Observations of Oneiros and the ivory gate” på Galleri Thomassen är inte bara drömsk, den är en hyllning till drömmarna. Hennes analoga fotografier gestaltar ett gränsland, en passage. Tiden sträcks ut och dubbelexponeras. Bilderna har något högst måleriskt över sig; de frysta ögonblicken blir till en djupgående skildring av ett själsligt rum.
I ”Untitled” (2016) har en kemisk process orsakat en både sagolik och olycksalig reva i himlen ovanför en sandstrand. ”Revan” för tankarna till en regnbåge eller till ett giftigt oljeregn. I ”Self-portrait with demons” (2015), utställningens kusligaste bild, ser fotografen ut att vara i en transartad dialog med sig själv. Mina ögon fäster sig vid hennes suddiga, vevande händer.
De symboliska nattstudierna av naturen i Peru är nedtonade men inte desto mindre intressanta. Fotografiet av en skadad sjöstjärna på en bädd av jord väcker något inom mig. Den ser så futtig ut samtidigt som dess lyster tycks påtala en unik relevans.
Trinidad Carrillos vardagsmagiska konst fungerar inte bara som en öppning till en alternativ sfär, den lyckas också ringa in vilka värden som har gått förlorade i vårt effektivitetsstyrda samhälle. Drömmen artar sig därmed till ett motstånd; en önskan om att inte fogas in i en anpasslig form.
Sara Arvidsson
Galleri Thomassen, Götabergsgatan 32, Göteborg. Utställningen pågår 8 – 30 maj 2021
Bild överst: Trinidad Carillo, Studies, 2015