Finske Jukka Korkeilas konst är både motsägelsefull och självklar. Brutalt målade magar och könsorgan sväller i ädelstensfärger medan kontrasterande sinnesstämningar tränger in i varandra utan distinktion. Verken drar in betraktaren i ett rinnande universum där spärrarna mellan liv och död samt verklighet och fantasi verkar ha upphävts.
Den aktuella utställningen “Infinity Injected”, som visas på Galleri Thomassen, är inget undantag; här presenteras studier av fylliga män vid sidan om hårda döskallar men överlag är stämningen förhållandevis mjuk. Korkeilas målningar och teckningar vandrar över rummet i danslika språng och landar allt som oftast i mystiska parformationer som tematiskt inte alltid går att pussla ihop. Målningarna och teckningarna ska ha influerats av konstnärens flytt till Hessen i Tyskland, men också av hans kärleksliv.
Ingen människa är en ö, allt hänger samman, konstaterar Korkeila i en inlevelsefull text i utställningsbladet. De lekfulla målningarna av partnern – en rundkindad person med kraftig makeup – präglas av tillgivenhet och upprepning. Allt ska fångas, inget ska missas. De blåskuggade ögonlocken och de bärfärgade läpparna sjuder i det öppna ansiktet. I ett porträtt tycks den älskades panna vara på väg att lösas upp i en blå himmel av enstaka luddiga moln, som om det vilade en parallellvärld under huden. I Smithspastischen “There Is a Light That Never Goes Out in Hessen” syns en kraftig människas färgnedstänkta byxbak på väg in i en bil, på väg bort. Bilden värker av romantik, humor och längtan.
I det stora gallerirummet har en av de vita väggarna ersatts av en bucklig spegelskiva. Medan jag iakttar ett kol- och akvarellbaserat verk som har hängts upp på den reflekterande ytan tvingas jag dessutom betrakta en utdragen och krackelerad version av mig själv. En lång affischtapet där staplade kranier samsas med den återkommande textraden ”How spirit remembers the body?” återspeglas likaså.
Korkeilas expressiva bildspråk för tankarna till tyskt 80-tal och har en innerlig styrka som står ut. Döden flyter in i livet, andligheten uppgår i sexualiteten – företeelser spegelvänds. Känslorna skaver häftigt mot varandra och möts i färgkänsligt utförda verk som sprakar av ambivalent lycka.
Sara Arvidsson
Foto: Sara Arvidsson. Galleri Thomassen, Götabergsgatan 32, Göteborg. Utställningen pågår 9 – 24 januari 2016