Den utställning med Johan Scotts måleri som nu visas på GSA Gallery går i dubbelhetens tecken. ”Transkriptioner” är den övergripande titeln – de enskilda målningarna bär endast nummer. Men vad är det som transkriberats? Ordet betyder i allmänhet att överföra tal till skrift, att omvandla från ett teckensystem till ett annat, eller att överflytta ett musikstycke till en annan instrumentbesättning. Det blir i detta sammanhang mer förbryllande än upplysande.
Skulle ursprunget trots allt vara en levande stämma, så handlar det under alla omständigheter om tvetalan. Ändå ges verken i denna mäktiga installation verkligen möjlighet att tala ut. Principen är, med några få undantag: en vägg, ett verk. Formspråket har Scott gjort bruk av länge, men det är nu uppskalat och genomfört på ett sätt som innebär ett kvalitativt språng. Och det är stora arbeten, med långsidor på ibland flera meter. Det blir nu inte så mycket en fråga om att betrakta, som att exponeras för något.
Varje målning har en grundton, ofta blå eller röd, ibland grön eller orange. Mot denna fond avtecknar sig mörkare, flikigt fragmentariska former. Det dominerande intrycket är bikromi – två färger – dock modifierat av diskreta insatser av andra toner. Men redan här kommer dubbelheten in: vad är grund och vad är form? Står vi inför en obestämd rymd beströdd med förvridna flisiga skärvor, eller är det gliporna i en söndertrasad väv vi ser?
Även i en annan bemärkelse är distinktionen mellan inre och yttre tvetydig. I alla händelser har vi varje gång kommit för sent, möts av det frusna ögonblicket efter en förödande brisad. Paradoxen är för övrigt att detta ögonblick är resultatet av ett ytterligt långsamt och prövande arbete med måleriets tröga materialitet. Här går det inte heller att bortse från vår nuvarande samtidshorisont, i synnerhet som en halvt begravd fönsterbåge med svarta rutor dyker upp i ett av verken. Yttervärlden sålunda.
Men kanske rör det sig i stället om en existentiell implosion, där de virvlande flagorna av en skingrad identitet strax kommer att uppslukas av ett svart hål? Klok blir man inte på denna utställning. Men det är å andra sidan inte meningen med konsten.
John Sundkvist
GSA Gallery, Hudiksvallsgatan 6. Utställningen pågår 20 april – 3 juni 2023