Jan Edlund är en flitig man, som håller sig med två lika flitiga stockholmsgallerister. Således har vi under senare år kunnat se hans verk både på Galleri Mårtenson-Persson och på Galleri Futura. Inget ont i det, för Edluns måleri fascinerar och har en betydligt störra räckvidd än flertalet av de s.k. nyrealister med vilka han ibland brukar jämföras. Hos Jan Edlund är nämligen realismen bara en enskild aspekt bland ett otal andra. Han målar fragment ur vardagen, parafraser på berömda konstverk, detaljer av landskap och binder samman hela härligheten med en halvabstrakt grund som får fungera både som scen och filter.
Edlund har en sidoverksamhet som dekoratör på Operan, och det märks i hans måleri. Hans bilder har sceniska kvaliteter, och här handlar det om att skapa en helhetsupplevelse av en myriad små delar utan att intrycket blir kaotiskt eller vi förlorar oss på måleriets skruv- och mutternivå. Edlund är ingen vän av illusioner, och därför bryter han mot dem så gott det går. Han kan exempelvis dutta fram landskap med fin pensel i ena hörnet av målningen samtidigt som han lite lojt slarvskissar i det andra. Och han gör det med en stor portion humor.
För en man med så många järn i elden är det ofrånkomligt att hommagerna till kolleger duggar tätt. Dick Bengtsson, Auguste Rodin och Eric Fischl dyker upp här och där, kärleksfullt uppdaterade till det tjugoförsta århundradet. Men de får allesamman finna sig i att kampera tillsammans, och på jämbördig nivå, i Jan Edholms kaleidoskopiska universum. Vackert så.
Adress: Lützengatan 12 A, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 18/5 – 23/6
Anders Olofsson (text), Galleri Futura (foto)