En bankett står uppdukad på Galleri Gemla, vägg i vägg med Gemla Vinbar på Magnus Ladulåsgatan på Söder. Eller rättare sagt en bankett post festum. Partyt är så att säga över. Kvar finns själva uppdukningen på ett långbord samt några matrester i form av verk producerade av 16 konstnärer, en grupputställning i regi av konstnärerna Magnus Bärtås och Andreas Gedin.
Gedin har även sommelierutbildning vilket kan anas av utställningen titel ”Inmundigas”, ett ord som gärna användes av vinskribenter och andra ur den äldre gastronomigenerationen. Titeln anspelar på bordets fröjder men den som väntar sig ädel dryck och kost kan bara konstatera att det gått ganska vilt till på Galleri Gemla.
I hörnet vid entrén står verket ”The cats miaow”, 50 väldigt urdruckna flaskor öl hembryggt av konstnären Dave Allen. En svagt sötaktig doft sprids från vägg och golv alldeles intill. Det är Karl-Johans Stigmarks verk ”EVOL”. Lufttorkad substans av bland annat ägg, grovsalt och spackel bildar ett svagt pastellfärgat splatter.
Den konsthistoriskt intresserade associerar möjligen till action painting eller åtminstone till vanitasmotiv, den förgänglighet som löper som en röd tråd genom den västerländska konsten och som här understryks av Magnus Bärtås installation ”A new day yesterday”, en monter bland annat innehållande formbröd från 1995. Bärtås har även gjort en stor och vackert rödgulgrön skylt med texten ”Inuti” av vingummi.
Därmed också sagt att ”Inmundigas är en absurd, rolig och estetiskt överraskande utställning, både ett hommage till och en drift med den kollektiva måltidens ritual. Eller vad ska man säga om dukningen av tallrikar med dekor av lustiga judiska historier?
På bordet serveras omsorgsfullt virkade stekta ägg av Erica Laurell samt Iwo Myrins bastanta skulpturer av svampar (Citronslemskivling, Fjällig taggsvamp och Brusnopp) gjutna i brons. Som en luftig motpol i andra änden av bordet syns Ann Wåhlströms färgskimrande glasskulpturer. Grönsaker och frukt saknas inte, Thomas Elovsson har målat sina modernistiska parafraser på små pumpor och Jennifer Sameland har ägnat en rad verk i oljekrita åt ”Sexy pear”.
För mig blir den stora behållningen videoverket ”Överraskningsdesserten” av Andreas Gedin. Platsen är Palast der Republik, DDR:s numera rivna parlamentsbyggnad, året är 1989. Med återhållen ironi och humor visas hur Östblockets statschefer är samlade till festmåltid för att fira Östtysklands 40-årsdag.
Den gastronomiskt ansvarige för banketten, berättar i efterhand detaljerat om menyn – och om hur Michail Gorbatjov med hustru hastigt lämnar bordet innan överraskningsdesserten hunnit serveras. De flyger omedelbart hem till Moskva därför att Sovjetunionen är i upplösning. Några månader senare är hela gänget av statschefer, Erich Honecker, Nicolae Ceauscescu antingen arbetslösa eller döda.
Apropå konsthistoriska referenser är detta en Sista måltid om någon.
Clemens Poellinger
Galleri Gemla, Magnus Ladulåsgatan 10, Stockholm. Pågår 22 augusti – 29 september 2024
Andreas Gedin medverkar i Konsten.net, därför recenseras utställningen av Clemens Poellinger, frilansande konstkritiker, kulturskribent och mångårig medarbetare på Svenska Dagbladets kulturredaktion