Galleri Riis tar chansen att göra en utställning med en av konceptkonstens veteraner, engelsmannen Hamish Fulton. Ett lovvärt grepp i tider när den konceptuella konsten trängs av marknadskrafterna. Fultons verk kretsar till största delen kring de vandringar han gjort i olika delar av världen. Det handlar inte om något planlöst promenerande; Fulton gör det under organiserade former, med ett tydligt syfte och styrd av vissa regler som han själv satt upp. För det mesta har han rört sig ute i naturen, men på senare år har hans vandringar även förlagts till stadsrummet (i samband med vernissagen organiserade han en gruppvandring i närheten av Slussen).
Hamish Fulton är en konceptualist som till skillnad från många av genrekollegerna har en utmejslad politisk agenda. Han har engagerat sig i bland annat tibetanernas situation under kinesiskt styre och även vandrat till stöd för den förföljde kinesiske konstnären Ai Weiwei. Till det yttre kan Fultons vandringar förefalla ha likheter med exempelvis den vandring som Marina Abramovic och Ulay utförde på den kinesiska muren 1988, men i deras fall var syftet snarast psykoterapeutiskt: en manifestation av slutet på en mångårig relation. Fultons koncept anknyter i högre grad till en närmast zenbuddhistisk praktik, där själva vandrandet inte bara blir en yttre manifestation utan lika mycket (kanske ännu mer) en metod att försätta sig i ett tillstånd som ger insikt i vad som verkligen är betydelsefullt i livet. Hamish Fulton är med andra ord en slags vandrande existentialist.
Att ställa ut Fulton är således inte helt enkelt. Det är ju det mer eller mindre flyktiga ögonblicken som är hans arbetsmaterial. En sidoprodukt av hans konstnärskap är emellertid den sparsmakade och strama dokumentation som åtföljer varje projekt. Den har i och för sig ett egenvärde, och följer de principer som styr Fultons arbete i det fria. Svartvita (oftast) bilder, korta texter och en minimalistisk inramning skapar en stämning i utställningsrummet som ger meditativa vibrationer. Ändå kan det förstås inte hjälpas att en essentiell del av Fultons konstnärskap exkluderas, eftersom den skall upplevas i realtid. Det är inte lätt att vara konceptualist, speciellt inte en vandrande sådan. Men Galleri Riis skall ha en eloge för att man låter stockholmspubliken möta en ovanlig och ovanligt seriös konstnär.
Adress: Rödbotorget 2, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 19/1 – 19/2
Anders Olofsson (text), Galleri Riis (foto)