Publikrekord för Mamma Anderssons utställning på Grafikens Hus! Det enklaste förklaringen till detta ligger förmodligen i konstnärens fortsatt publika attraktionskraft, och inte visar några tecken på att vika. Men kanske är det också ett tecken i tiden: grafiken, en uttrycksform som under en längre tid varit ringaktad ”konstlotterikonst” har tilldragit sig ett allt större intresse, även från konstnärer som i vanliga fall inte jobbar med tekniken. Men när fixstjärnor på den svenska konsthimlen som Mamma Andersson och Jockum Nordström tar sig an grafiken, då är det en slags godkännandestämpel för grafiken som medium. Utställningen består av ett samarbete mellan Crown Point Press i San Francisco och Grafikens Hus. Crown Point Press är ett av USA:s förnämsta koppargrafiska förlag. Inom ramen för Grafikens Hus Swedish American Artist Exchange Program har Mamma Andersson arbetat med en bildvärld vi känner väl igen från hennes måleri. Vi tittar in i bildrum där något märkligt precis tycks ha hänt, utan att vi kan ana vad det är. Eller så blickar vi ut över landskap som tycks melankoliska, men egentligen inte innehåller något konkret som kan ge belägg för en sådan stämning. Bilderna bjuder till en enkel tolkning, som efter en stund inte känns så enkel. Mamma Andersson har också lyckats med konststycket att dra bort fokus från det grafiskt-tekniska hantverket, och i stället behållit den sensibilitet för färgtoner som hennes måleri uppvisar. Mycket talar för att grafiken på allvar är på väg in i konstens finrum igen. Inte tokigt, med tanke på att vi i Sverige sitter på en gedigen grafisk tradition. Att den grafiska tekniken i högsta grad kan vara frigörande i stället för att begränsa är Mamma Anderssons utställning ett bra bevis på. (Adress: Gripsholms Kungsladugård)
Grafikens Hus, Mariefred: Karin Mamma Andersson (16/5-29/8)
Anders Olofsson