När allt står och svajar och framtiden känns allt annat än förutsägbar känns det onekligen skönt med konst som inte surfar på trenderna och som heller inte gör anspråk på att leverera några slutgiltiga sanningar var sig om världen eller om konsten som sådan. Rickard Sollmans konstnärskap uppehåller sig vid de meditativa aspekterna av måleriet som består i att noggrant läsa av rummet och kalibrera återgivningen av de fysiska detaljer som så att säga konstituerar rummets ”grundämnen”: hörn, vinklar, räta linjer, kurvor. Renlärigt abstrakt blir han dock aldrig, hans målningar har alltid en stadig referens i den faktiska verkligheten, det må vara takbeläggningar eller murväggar. Denna gång har han dessutom gått ett steg vidare, och skapat en serie verk där han agerat murarmästare i miniatyrformat. ”The Stations of the Cross” är nämligen en grupp små bilder där ytan ”murats” upp med hjälp av tegel, kakelfog och spackel. Idén att tematisera Kristi Golgatavandring är inte ny i konsten, och har bland annat tagits upp av en konstnär som Ann Edholm, med vilken Sollman har vissa viktiga beröringspunkter. Hos bägge handlar det om att undvika det illustrativa och symboliska för att i stället skapa vilopunkter eller förtätningar där betraktaren kan stanna upp för ett ögonblick och försjunka i det ofattbara. (Adress: Hälsingegatan 43)
Galleri Flach+Thulin, Stockholm: Rickard Sollman (13/11-14/12)
Anders Olofsson