Att verkligheten och tiden alltid är omformbar, att den inte är något som formuleras och spottas ut från ovan, för att förbli statisk och obestridd, är något konstnärerna Jennie Sundén och Mathilde Botfeldt (bilden) berör i sin konst. Botfeldt har kanske tidigare gjort sig mest känd för sin kläddesign, vilken även ingår i denna utställning, där den utgör en befriande och effektiv beståndsdel i det tematiska sammanhanget. Samtliga av Botfeldts verk ingår i projektet ”Traces”, där hon arbetar med skilda gestaltningssätt för att undersöka hur livet gradvis förändras – steg för steg. Mest sammanfattande för denna tanke är kanske den rikt illustrerade boken, som också bär namnet ”Traces”. I denna funderar Botfeldt över skilda former av spår – det kan vara små skönhetsfläckar på huden, som orsakats av en älskare, eller hur våra kläder så sakteliga smutsas ned, samtidigt som vi växelvis smutsar ner vår omgivning genom att fortsätta bära dem. Att detta förlopp är beroende av många faktorer och alltid interaktivt, lyfts alltså fram. I Sundéns projekt ”Guidance”, som består av skulpturer, bildcollage och textmässiga klipp-och-klistra-montage, möter vi i ett likartat uppror mot det linjära tidsförloppet och andra omhuldade ”självklarheter”. Genom att bryta ner texter från böcker, behandlande diverse managementteorier och självhjälpsmetodiker, skapar Sundén ett nytt, alternativt universum. Hon visar i och med denna process att omständigheterna ofrånkomligt dikterar hur vi läser och tyder tecken, och att denna inställning kan ha en förblindande effekt, men att den är långt ifrån opåverkbar. Bothfeldt och Sundéns arbeten handlar i mångt och mycket om en bakvänd form av minneshantering, vilken är rörlig, och därför utgör ett intressant alternativ till den annars vedertagna nostalgiska tolkningen av tid. (Adress: Kastellgatan 10)
Sara Arvidsson