För att kunna behålla sin vana att läsa tidningen till morgonteet lät Sven Hedin frakta med sig en årgång av Nya Dagligt Allehanda på sin resa till Takla Makan-öknen i nordvästra Kina 1896. Denna bisarra ritual att läsa en ett år gammal ärkekonservativ kvällstidning på morgonen, under en strapatsrik resa i ett av värdens mest otillgängliga område genomförd av en av Sveriges mest omdiskuterade personer, står som utgångspunkt för verket ”Gentleman’s Traveling Shrine”. Verks tema smittar också av sig på hela utställningen. Och det är lätt att associera utställningens titel, ”Revision”, till forskningsresenären och författaren Sven Hedin. En man som varit en av Sveriges mest hyllade personer, för att sedan utgöra ett tabu då han både under och efter andra världskriget var öppen nazist. Idag har åter bilden av honom reviderats och han ses ofta som en fascinerande personlighet, vars äregirighet få en att småle trots att den drev honom så långt som in i famnen på Hitler. Hedins vetenskapliga insats är också den starkt ifrågasatt, medan hans litterära insats åter blivit framlyft. Den norsk-svenska konstnärsduon Lello//Arnell består av Jørgen Craig Lello och Tobias Arnell. Duon arbetar inom den minimalistiska traditionen med ytterst öppna verk. De leker med viljan att hitta igenkänning i objektens ursprung, objekt som tar ansats i hemmets inredningsföremål. Som brukligt inom svensk samtidskonst är verken på utställningen samlade i sitt utryck. Även om själva revisionen håller sig på ett symboliskt plan så finns det här en sprängkraft. En mystik. Ett bejakande av filtreringen som historiens distans skapar. (Adress: Rådmansgatan 5)
Galleri 21, Malmö: Lello//Arnell (11/4-3/5)
Per Brunskog