På samma sätt som vid sin avgångsutställning från Konsthögskolan i Malmö har Anders Sletvold Moe på Elastic konkret skapat en ny ingång till utställningsrummet. Den vanliga öppningen är försvunnen och i stället har Sletvold Moes gjort en smal öppning där det annars bruka vara vägg. Hela utställningen går i svartvitt. Förutom ingreppet att ändra öppningen till gallerirummet består utställningen av fyra platsspecifika verk. ”Level” är en målarburk som är svart inuti och som är nedsänkt i det svartmålade golvet. I ”Inverted Corner” har ett av rummets hörn vinklats svagt utåt i nederkanten så att det bildas en skugga på de annars illvita väggen. På en annan vägg är ett fyrkantigt hål utskuret, och när man kommer närmare ser man att det är en blankt svartmålad tunnel som vrider sig bakom väggen. Sticker man in huvudet där i ser man att det kommer ljus från andra änden. Verket har Sletvold Moe döpt till ”Specular Reflection”. På motsatta väggen har en kvadratisk bit av väggen vikts ut, som om den bara satt samman med övriga väggen på mitten. Av kvadraten skapas skuggor och ljusreflektioner. Sletvold Moe driver utförandet av sina verk till des spets. Allt är genomfört med en extrem precision och estetisk renhet. En estetik som också gör att utställningen känns lika extremt världsfrånvänd. Verken är totalt avskalade och därmed också vidöppna för att lägga in sin egen tolkning, samtidigt som de inte handlar om något annat än sig själva. Det är den minimala och maximala utdragningen av white-cube-rumsligheten. Att möta Sletvold Moes konst är som att en morgon slå upp sin tidning för att upptäcka att redaktionen av estetiska skäl valt att hålla tidningssidorna tomma. En Roy Andersson-dystopisk värld där de skandinaviska avskalade skönhetsidealet till fullo upphöjts till allenarådande lag. (Adress: Ystadvägen 22 /Bragegatan 15)
Elastic, Malmö: Anders Sletvold Moe (28/3-26/4)
Per Brunskog