I två parallella Stockholms utställningar – Dan Holdsworth på Nordin Gallery och Adam Fuss på Charlotte Lund Gallery – visas just nu två världar i svartvitt fotografi, världar som är både förförande vackra och skrämmande otäcka. Att se utställningarna i en följd är att ge sig hän åt sina inre rädslor, men samtidigt att möta skönheten som ryms i dem.
Först ut är Dan Holdsworth på Nordin Gallery. I serien Blackout visas sex stycken fotografier av bergsmassiv – fem av dem i storformat, en något mindre och upplyst bakifrån, inifrån. Motiven tronar upp i svartvita massiv med enstaka skuggbildningar efter moln och sjöar i suddigt lilablå nyanser. Det är å ena sidan en orienterbar verklighet, å andra sidan en närmast science fiction-artad värld Det är igenkänningsbart, och samtidigt främmande. Denna friktion lurar i det undermedvetna, och det tar en stund för hjärnan att identifiera negativskiftningen i fotografierna, den ”felande” länken mellan Blackout och vår egen värld. Himlen är här en monoton svärta, en djup avgrund mot vilken bergsmassiv framträder som vore de röntgade; sköra och porösa i sin enormitet, i sina knivskarpa formationer; kroppslika i sättet som bergskammarna blir ådror i ett massivt blodomlopp.
Dan Holdsworths fotografier rör sig, precis som i hans tidigare serier, i gränslandet mellan dokumentation och fiktion. Den som orienterar sig igenom denna drömska värld, där svärta och transparens bytt plats, möter ett sammanhang på kant. Holdsworths fotografier brukar ibland associeras till apokalyps. Undantaget är att den vanliga filmskildringen av undergångskatastrofen – fylld av orkaner, översvämningar, skalv och ishagel – inte är vad som fyller verken i Blackout. Hos Holdsworth rör det sig snarare om det tysta sönderfallet, känslan av att himlen blir något lite tyngre. Obehagligt vackert.
En liknande känsla av skönhet kontra obehag, surrealism kontra verklighet, möter den som besöker Home and the World på Charlotte Lund Gallery, där fotografen Adam Fuss ställer ut fyra verk framställda med de omständliga och gamla fotografiska metoderna fotogram och daguerrotypi. Fuss arbetar här med ormen som centralt motiv, dess mångbottnade symbolik och de reaktioner dess gestalt framkallar. Här finns två verk där ormarnas svärta framträder i ett trassel som närmast tycks slingra sig över bakgrundens tidningssidor, en värld där fotografiet inte enbart fryst ett ögonblick utan samtidigt kapslat in dess rörelser i ett slags evig loop.
Starkast är utställningens största verk, mot en djupt svart bakgrund framträder en klänning i transparens inuti vilken de vita siluetterna av en mängd ormar krälar. Fuss verk leder associationerna kors och tvärs, låter dem röra sig mellan allt från den grekiska mytologins Medusa och den Kristna skapelseberättelsen till fobier och dagens olika kulturellt betingade förhållningssätt till ormen. Resultatet är otäckt men samtidigt sublimt, sprängladdat med möjliga kontextberoende tolkningar.
Fuss och Holdsworth visar upp två laddade bildvärldar, gärna att ses i ett svep.
Adress: Tulegatan 19 (Nordin Gallery), Kungstensgatan 23 (Gallery Charlotte Lund). Bägge gallerierna är belägna i Stockholm.
Utställningarna pågår under perioden 17/3 – 8/5 (Holdsworth), 5/4 – 14/5 (Fuss)
Sara Skoglund (text), Nordin Gallery/Gallery Charlotte Lund (foto)