Lina Bjerneld gick ut Kungl Konsthögskolan 2008, och är en av 2009 års IASPIS-stipendiater.Hennes utställning på Crystal Palace är en avsiktligt spretig historia som inte försöker invagga betraktaren i någon trygghet som grundar sig på igenkännande. Man skulle lätt kunna dra slutsatsen att det rör sig om en samlingsutställning, och inte en presentation där en och samma konstnär står bakom samtliga verk. Lina Bjerneld använder sig av måleriet som en form av dagbok, där medvetandet (och det omedvetna, får man anta) tillåts löpa i helt fria banor. I vissa av bilderna kan man skymta en kvinnogestalt, ett objekt för identifikation med samtidigt som hon är en person konstnären själv kan ta hjälp av för att prova ut nya sätt att förhålla sig till verkligheten. Andra bilder visar landskap, skenbart realistiska men formade i enlighet med drömmens logik. Bjerneld har designat om utställningsrummet genom att placera en upphöjd ramp någon meter ut från väggen. Den gör förhållandet till bilderna småknepigt: antingen hamnar man för långt bort, eller alltför nära – i det sistnämnda fallet får man dessutom finns sig i att blicka ner på verken. Avsikten är att göra en reset av vårt vaneseende, men frågan är om inte greppet känns mer irriterande än renande. Lina Bjerneld kan gott lite lita mer på sin styrka som bildskapare. (Adress: Karlbergsvägen 44)
Crystal Palace, Stockholm: Lina Bjerneld (16/10-15/11)
Anders Olofsson