Sakta men säkert börjar kriget i Irak att tränga in i samtidskonsten. Kanske i första hand i de länder vars medborgare har förstahandserfarenhet av kriget (inte minst USA), men också som upplevelser filtrerade av oss som står vid sidan av krigsskådeplatsen. Martin Sjöbergs utställning ”Another Glorious Battle for the Kingdom” skildrar konflikten genom tre verk, en serie teckningar, en skulptur och en video. Teckningarna, som har sitt ursprung i teckningar gjorda av irakiska skolbarn med dagstidningskarikatyrer som förlagor, har sina poänger om man ser dem som ett avstamp för ett kulturellt möte. Men i utställningskontexten fungerar inte bildsviten överhuvud taget. Förts när jag läser dokumentationen förstår jag vad bilderna handlar om, och då har mitt intresse redan svalnat betänkligt. Detsamma gäller dessvärre den stora skulptur som dominerar utställningsrummet. En korsriddare i full rustning är på väg att avliva ett mörkhyat spädbarn på en plattform omgiven av nedgrävda oljefat. Ungefär lika innovativt och spännande som teckningarna i avgrundsvänsterns tidskrifter. Men lyckligtvis innehåller utställningen ett tredje verk, och här slår det verkligen gnistor. Videon ”Modern Woman” visar oss en beslöjad kvinna iförd en mask föreställande ett leende ansikte. Efter en stund ser – och inte minst – hör vi hur stenarna landar omkring henne. Snart blir precisionen hos de anonyma stenkastarna bättre, hon värjer sig, försöker skydda huvudet och kroppen, men sjunker till slut samman. Men ljudet av de dunsande stenarna förföljer mig långt ut på gatan. (Adress: Tjärhovsgatan 44)
CFF, Stockholm: Martin Sjöberg (11/10-9/11)
Anders Olofsson