I Norden finns skogen nästan alltid runt knuten, både bokstavligen och i det gemensamma minnet; också i konsten som hos X-et och den romantiska traditionen från C.J.L. Almqvist. Och hos Barbro Andersson som är uppväxt i en liten ort nära Västmanlands skogar. Den obändiga skogen och träden har varit ett tema i hennes konst ända sedan hennes genombrott på galleri Boibrino på 80-talet. Hennes expressiva måleri låg då helt i fas med den tidens vilda tyska måleri, långt bort från en akademisk konceptualism. Sedan har konströrelserna avlöst varandra men Barbro Andersson har alltid varit trogen sitt tema och idiom.
Det bekräftas när hon nu visar nya oljemålningar på Jakobsbergs konsthall. Som den expressionist hon är, är hon snarare ett kraftverk än en blid idylliker: hennes skogar, som också är Västmanlands, står i brand med flammande lågor och kaotisk rök: en vild förstörelse som följs av stillheten efter katastrofen – och naturens livskraft, växter, blomster, spirande träd.
Måleriet är kraftfullt, handfast och i grunden realistiskt, det är sinnligt, rakt på sak utan finstämda krusiduller och utan några tvivel och självkritiska reflexioner om själva mediet. På Jakobsbergs konsthall inför hon ytterligare ett motiv då hon vänder blicken från brandens hetta mot en avlägsen rymd med hjälp av foton från NASA som föreställer ett svart hål och tre så kallade blodmånar. En blodmåne är en måne som skuggas av jorden i en månförmörkelse men ändå lyser röd.
Barbro Andersson visar en triptyk blodmånar i monumentala format: ensamma, i skuggan och rymdens kyla glöder de ändå av liv och ett slags erotiskt färgad värme i en meditativ expressionism. Ett nytt steg, eller avsteg från skogsbranden till en kontemplativ begrundan och en geometrisk-abstrakt form.
Peter Cornell
Jakobsbergs konsthall, biblioteket/Centrumgallerian, Jakobsberg. Utställningen pågår 22 januari – 26 februari 2022