Alida Ivanov Gallery är det senaste tillskottet av nya gallerier i Vasastan. Som första utställare har man valt Allen Grubesic, en konstnär som med glimten i ögat och utan säkerhetsbälte har för vana att ta sig an den samtida konsumtionskulturen. Någon kanske minns hans video med ”ejakulerande” schampoflaskor som han visade hos Natalia Goldin Gallery 2004 eller Baertlingreproduktionen med Bart Simpson-ögon han ställde ut två år senare. I sin nya utställning fortsätter han på den inslagna vägen. Titeln, ”Disnintegration”, är en ordlek med Disneyestetiken och alla välordnade systems oundvikliga sönderfall (titeln är dessutom typograferad i Disney-stil). Till skillnad från tidigare har Grubesic skruvat åt sin palett betydligt, och arbetar i stort sett helt och hållet i en gråskala. Det tjänar hans verk på, som är mångbottnade och kräver att man ägnar dem lite tid. Han leker till synes respektlöst med inte bara populärkulturen utan lika mycket med konstens ibland alltför pretentiösa anspråk. Raderna med skulpturer av ett stirrande ögonpar som blir mindre och mindre ju längre ner utmed väggen man förflyttar sig, den inramade texten ”Ha ha ha” med rubriken ”The Last Laugh” eller Ann Edholm-parafraserna ”Audience” (där svarta punkter mot runda vita bakgrunder skapar illusionen av ögon som tittar åt olika håll) lockar inte bara till skratt utan bär på ett i grund och botten ganska melankoliskt innehåll. För det sista skrattet är – hur tillfredsställande det än kan upplevas – aldrig särskilt glädjefyllt. (Adress: Tomtebogatan 18)
Alida Ivanov Gallery, Stockholm: Allen Grubesic (3/10-8/11)
Anders Olofsson