Flach+Thulins nya utställning presenterar två finlirare i konstens globala rum. Danske Kristoffer Akselbos verk är utförda med en underfundig humor som emellertid rymmer ganska mycket av distans både till det egna konstnärskapet och till publiken. Akselbo går sorgfälligt tillväga när han “tweakar” en vanlig brödrost så att den bränner Groucho Marx-mustascher i brödet (övre bilden) eller förvandlar en Nokia-telefon till en skarpslipad kniv. Stilgreppet kan tyckas falla väl enkelt på plats i den postironiska epokens estetik, men Akselbos förhållningssätt till sitt konstnärliga material är befriande fritt från konventioner och schabloner.
Detsamma kan sägas gälla Andreas Johansson, som praktiserar collage på en mycket hög nivå. Hans stora bilder kan vid en första anblick verka vara resultatet av ett flitigt photoshoppande, men tittar man närmare upptäcker man att “montagen” faktiskt skapats genom ett idogt fysiskt klipp-och-klistrande (nedre bilden). I utställningen visar Johansson en expansion av sin teknik i och med att han låtit den svälla ut tilltredimensionella former. Närheten till den klassiska popupboken är uppenbar, och det är tydligt hur skulptural Johanssons teknik från allra första början. Hans “non-sites” (för att använda Robert Smithsons vokabulär) är smått hallucinatoriska utflykter i det urbana aftonlandet.
Adress: Hälsingegatan 43, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 25/2 – 26/3
Anders Olofsson (text), Flach+Thulin (foto)