Åsa Jungnelius är en konstnär som lyckats bygga en smått unik karriär belägen mitt emellan den svenska glasindustrins finrum hos Kosta Boda (med access till designbutikernas skyltfönster) och en betydligt brutalare estetik som mer hör hemma på offbeat-gallerierna. Till det yttre ansluter hon till en genusproblematik i lyxförpackning, tidigare utforskad av bland andra konstnärer som Ingrid Orfali (om någon till äventyrs minns henne). Men när Jungelius gigantiska läppstift av glas numera finns att beskåda även på NK:s designavdelning tappar en del av genuskritiken udden. Hettan, svetten och temperament dunstar bort och genusfrågorna reduceras till en pikant krydda i livsstilsmagasinens prylpresentationer.
Men på Crystal tar Åsa Jungnelius igen något av det som gått förlorat. Här regerar Pålen och Hålet i ensamt majestät. Den glansiga finishen har ersatts av något betydligt mer köttigt och blodigt, med stearin och paraffin som primära arbetsmaterial. Utställningen genljuder av ekon från teoretiker som Julia Kristeva, vars texter om det abjektet passar som hand i handske med Jungnelius fysiskt påträngande skulpturer. Men allt är inte fysikalitet och sexualitet på det mest basala planet. På botten av Hålet finns en spegel, som reflekterar himlen, och kanske även en flik av universum. Här öppnar sig Jungnelius verk för en svagt klingande poesi, och ur könskampen värker det fram en slags försoning med alla konflikter och olikheter som skaver. Det ger hennes konstnärskap en ny och överraskande fräschör.
Adress: Hudiksvallsgatan 4 B, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 24/3 – 24/4
Anders Olofsson (text och foto)